مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

840
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی در وجوه اعرابی آیه تربص و ارایه وجهی جدید

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 166

چکیده

 نحویان و علمای اعراب اتفاق دارند که "الذین" در گفتار خداوند متعال "والذین یتوفون منکم و یذرون ازواجا" یتربصن …" مبتدا می باشد؛ و در خیر آن اختلاف کرده اند, برخی گفته اند خبر قبل از آن مقدر است, و برخی "یتربصن" را خبر قرار داده اند و این رای ایشان را در اشکال "خالی بودن جمله خبر از رابط به مبتدا" قرار داده است, و سعی کرده اند از این اشکال با توجیهات تکلف آمیز رهایی یابند, و رای هر دو گروه موجب نقض اصل و قاعده نحوی مورد اتفاق الجمل بعد النکرات صفات (: جمله های بعد از اسم های نکره صفات هستند)" می شود, زیرا در این آیه جمله "یتربصن" بعد از نکره و واجد شروط وصفیت است, پس چگونه می توان برای آن محلی غیر از وصفیت قائل شد مگر با تکلف؟ در حالی که با وجود وجه اعرابی صحیحی برای آیه که موجب عدول از اصل نحوی یاد شده نیست دلیل برای عدول از آن باقی نمی ماند, و این وجه اعرابی صحیح وجهی است که برای نخستین بار در این مقاله ارایه می شود, و مبتنی بر این است که "الذین" مبتدا باشد چنان که مورد اتفاق است, و جمله "یتربصن" بنابر اصل نحوی مذکور صفت "ازواجا" باشد, و خبر "الذین" را جمله "فاذا بلغن اجلهن …" بدانیم, به ترتیبی که در تفصیل بحث به اثبات می رسانیم, و این وجه اعرابی نه تنها به دور از اشکالات وجوه اعرابیی است که درباره این آیه گفته شده, بلکه با این وجه اعرابی بلاغت آیه و برخی از صور با شکوه بدیعی آن - چنان که در پایان بحث می آید - آشکار می گردد؛ به تفصیلی که در مقدمه و متن مقاله بیان می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرلوحی، سیدعلی. (1381). تاملی در وجوه اعرابی آیه تربص و ارایه وجهی جدید. مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 13(1)، 151-166. SID. https://sid.ir/paper/24894/fa

    Vancouver: کپی

    میرلوحی سیدعلی. تاملی در وجوه اعرابی آیه تربص و ارایه وجهی جدید. مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان[Internet]. 1381؛13(1):151-166. Available from: https://sid.ir/paper/24894/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی میرلوحی، “تاملی در وجوه اعرابی آیه تربص و ارایه وجهی جدید،” مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، vol. 13، no. 1، pp. 151–166، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24894/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button