مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

760
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

557
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر بسته آموزشی «تصویری»، «نوشتاری»، و «تصویری نوشتاری» مراحل اسکن قلب بر همکاری بیماران

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 25

چکیده

 هدف: هدف این مطالعه مقایسه تاثیر بسته آموزشی مراحل اسکن قلب به صورت تصویری (فیلم), نوشتاری (کتابچه), و نیز تصویری نوشتاری (فیلم و کتابچه) بر همکاری بیماران بخش پزشکی هسته ای بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی بود.زمینه: بیماری عروق کرونر از شایع ترین علل مرگ و میر در جهان است. یکی از راه های تشخیص بیماری عروق کرونر اسکن پرفیوژن میوکارد می باشد. عدم آشنایی بیماران با این روش تشخیصی باعث کاهش سطح همکاری بیمار در حین انجام این روش تشخیصی می شود که به نوبه خود, سبب فرسودگی و افزایش فشار کاری پرسنل بخش به علت پرسش های مکرر بیماران در مراحل مختلف اسکن قلب می شود.روش کار: این مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 100 نفر از مراجعه کنندگان به بخش پزشکی هسته ای بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی انجام گردید (25 نفر در گروه کنترل, 25 نفر در گروه آموزش تصویری, 25 نفر در گروه آموزش نوشتاری, و 25 نفر در گروه آموزش تصویری نوشتاری). ابزار گردآوری در این تحقیق دو پرسشنامه شامل پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته سطح همکاری و دو بسته آموزشی تصویری و نوشتاری بود که پس از تهیه توسط محققان به صورت مجزا و در مورد یکی از گروه ها به صورت توام به کار گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کروسکال والیس و آزمون تعقیبی یو مان ویتنی استفاده گردید.یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که بین سطح همکاری گروه کنترل و گروه های آموزش دیده سه گانه اختلاف معنی دار وجود دارد. از بین سه روش آموزشی, روش آموزش تصویری بیشترین تاثیر را بر افزایش همکاری بیماران داشت.نتیجه گیری: آموزش بیماران قبل از انجام اسکن پرفیوژن میوکارد بر افزایش همکاری بیماران تاثیر دارد و منجر به نتایج بهتر و اتلاف وقت کمتر بیماران و پرسنل بخش می گردد. همچنین, یافته های این مطالعه تاکید دوباره بر اهمیت توجه به مسایل روان شناختی در سلامت عمومی است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدی، زهرا، اسماعیلی نسب، مریم، یعقوبی، ناهید، و انصاری فر، علی. (1393). مقایسه تاثیر بسته آموزشی «تصویری», «نوشتاری», و «تصویری نوشتاری» مراحل اسکن قلب بر همکاری بیماران. پرستاری قلب و عروق، 3(1)، 18-25. SID. https://sid.ir/paper/249110/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی زهرا، اسماعیلی نسب مریم، یعقوبی ناهید، انصاری فر علی. مقایسه تاثیر بسته آموزشی «تصویری», «نوشتاری», و «تصویری نوشتاری» مراحل اسکن قلب بر همکاری بیماران. پرستاری قلب و عروق[Internet]. 1393؛3(1):18-25. Available from: https://sid.ir/paper/249110/fa

    IEEE: کپی

    زهرا اسدی، مریم اسماعیلی نسب، ناهید یعقوبی، و علی انصاری فر، “مقایسه تاثیر بسته آموزشی «تصویری», «نوشتاری», و «تصویری نوشتاری» مراحل اسکن قلب بر همکاری بیماران،” پرستاری قلب و عروق، vol. 3، no. 1، pp. 18–25، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249110/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button