مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,333
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و آزمون مدلی برای اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 28

چکیده

 اضطراب دوران کودکی به عنوان یکی از عوامل موثر در رشد و عمکلرد, از عوامل متعدد محیطی و ارتباطی تاثیر می پذیرد. از جمله این عوامل می توان به ویژگی های شخصیتی, حساسیت اضطراب, سوگیری شناختی کودک, باورهای اضطرابی والدین و رابطه والد - کودک اشاره نمود. بنابراین هدف اصلی این پژوهش مدل سازی ساختاری اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک بود. در این پژوهش 279 دانش آموز (150 دختر, 129 پسر) 12-11 ساله مدارس شهر تبریز انتخاب شدند و پرسشنامه های شخصیت آیزنگ نوجوانان (JEPQ), حساسیت اضطراب(CASI) , سوگیری شناختی (CDS) و نشانه های اضطراب (MASQ) را کودکان تکمیل نمودند. همچنین والدین نیز پرسشنامه های رابطه والد - کودک (CPRS) و باورهای اضطرابی والدین (PABQ) را تکمیل نمودند. نتایج در بخش تحلیلی داده ها نشان داد ویژگی های شخصیتی کودک, رابطه والد - کودک و باورهای والدین به واسطه سوگیری شناختی و حساسیت اضطراب پیش بین معناداری برای نشانه های اضطراب کودک هستند. شاخص برازندگی تطبیقی (RMSEA=0.05) و متوسط باقیمانده استاندارد شده (CFI=0.95) مطلوبی به دست آمد. این مدل مشخص ساخت که متغیرهای شخصیت, حساسیت اضطراب و سوگیری شناختی کودک و همچنین رابطه والد - کودک و باورهای والدین مسیرهای مهمی در اضطراب کودک هستند و در زمینه علل یابی و درمان اضطراب کودکان باید به این مولفه ها نیز توجه نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورشریفی، حمید، باباپور، جلیل، محمودعلیلو، مجید، خانجانی، زینب، و زینالی، شیرین. (1396). طراحی و آزمون مدلی برای اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک. روانشناسی خانواده، 4(1 )، 17-28. SID. https://sid.ir/paper/249997/fa

    Vancouver: کپی

    پورشریفی حمید، باباپور جلیل، محمودعلیلو مجید، خانجانی زینب، زینالی شیرین. طراحی و آزمون مدلی برای اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک. روانشناسی خانواده[Internet]. 1396؛4(1 ):17-28. Available from: https://sid.ir/paper/249997/fa

    IEEE: کپی

    حمید پورشریفی، جلیل باباپور، مجید محمودعلیلو، زینب خانجانی، و شیرین زینالی، “طراحی و آزمون مدلی برای اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک،” روانشناسی خانواده، vol. 4، no. 1 ، pp. 17–28، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249997/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button