مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

738
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

824
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه معلمان، والدین، مشاوران مدارس و دانش آموزان نسبت به مؤلفه های مدرسه تاب آور: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 33

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی دیدگاه معلمان, والدین, مشاوران مدارس و دانش آموزان نسبت به مدرسه تاب آور بود. بدین منظور 120 نفر (30 معلم, 30 دانش آموز, 30 نفر از والدین و 30 مشاور) به روش نمونه گیری خوشه ای از سراسر مدارس دخترانه مقطع ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته بود که برای چهار گروه به صورت محور های متفاوت تدوین و اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه, از روش کدگذاری نظری استفاده گردید که در این تحقیق شامل کدگذاری باز برمبنای مقولات استخراج شده از مطالعه مبانی نظری تحقیق, کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی می باشد. نتایج حاصل از مصاحبه ها نشان داد که عوامل مؤثر در شکل گیری مدرسه تاب آور در سه دسته عوامل متمرکز بر عناصر مختلف موجود در مدرسه, فرد و خانواده شناسایی شدند. بررسی تحقیقات مرتبط نیز نشان داد که عمدتاً دو دسته عوامل حفاظتی درونی و بیرونی در مطالعه عوامل مؤثر بر شکل گیری مدرسه تاب آور نقش دارند. از میان عوامل مدرسه, ارتباط مؤثر معلم و دانش آموزان, فضای فیزیکی, جوّ روانی-اجتماعی مناسب و حمایت اجتماعی, از میان عوامل خانواده, جوّ روانی خانواده, روش های فرزندپروری و حمایت والدین و از میان عوامل فردی, توانمندی های شخصیتی و عاطفی مهم ترین عوامل بودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افضلی، لیلا، حجازی، الهه، غلامعلی لواسانی، مسعود، اژه ای، جواد، و افروز، غلامعلی. (1398). دیدگاه معلمان, والدین, مشاوران مدارس و دانش آموزان نسبت به مؤلفه های مدرسه تاب آور: یک مطالعه کیفی. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(2)، 19-33. SID. https://sid.ir/paper/250120/fa

    Vancouver: کپی

    افضلی لیلا، حجازی الهه، غلامعلی لواسانی مسعود، اژه ای جواد، افروز غلامعلی. دیدگاه معلمان, والدین, مشاوران مدارس و دانش آموزان نسبت به مؤلفه های مدرسه تاب آور: یک مطالعه کیفی. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(2):19-33. Available from: https://sid.ir/paper/250120/fa

    IEEE: کپی

    لیلا افضلی، الهه حجازی، مسعود غلامعلی لواسانی، جواد اژه ای، و غلامعلی افروز، “دیدگاه معلمان, والدین, مشاوران مدارس و دانش آموزان نسبت به مؤلفه های مدرسه تاب آور: یک مطالعه کیفی،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 2، pp. 19–33، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250120/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button