مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,261
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش انگیزش والدین در انگیزش خودمختار دانش آموزان برای انجام تکالیف شب: آزمون مدلی بر اساس نظریه خودتعیین گری

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 168

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی نقش انگیزش والدین در انگیزش خودمختاری کودکان برای انجام تکالیف شب و آزمون یک مدل بر اساس نظریه خود تعیین گری بود. این مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 7260 نفر (3510 دختر و 3750 پسر) از دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهر یزد در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه پژوهش حاضر 230 دانش آموز (120 دختر و 110پسر) بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان مقیاس های انگیزش دانش آموزان برای انجام تکالیف (SMH), انگیزش والدین برای کمک به تکالیف (PMHH), نگرش والدین به تکالیف (PAH), شایستگی درک شده والدین (PPC) و رفتار والدین در رفع نیاز فرزندان (PNSB) را تکمیل کردند. یافته ها نشان داد, انگیزش خودمختار والدین, نگرش والدین به انجام تکالیف فرزندان و شایستگی ادراک شده والدین بر گزارش حمایت والدین از خودمختاری اثر ساختاری مستقیم داشت. باور فرزندان در مورد حمایت خودمختارانه والدین نقش واسطه ای بین انگیزش خودمختار والدین, نگرش و شایستگی ادراک شده آن ها با انگیزش خودمختار فرزندان ایفا می کرد. برای رشد خودمختاری در فرزندان, نه تنها باید به انگیزش, نگرش و شایستگی والدین توجه کرد؛ بلکه باید بر درک دانش آموز از این ویژگی ها تمرکز کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عادلی، نینا، طالع پسند، سیاوش، و نظیفی، مرتضی. (1399). نقش انگیزش والدین در انگیزش خودمختار دانش آموزان برای انجام تکالیف شب: آزمون مدلی بر اساس نظریه خودتعیین گری. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 11(1 )، 151-168. SID. https://sid.ir/paper/250142/fa

    Vancouver: کپی

    عادلی نینا، طالع پسند سیاوش، نظیفی مرتضی. نقش انگیزش والدین در انگیزش خودمختار دانش آموزان برای انجام تکالیف شب: آزمون مدلی بر اساس نظریه خودتعیین گری. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1399؛11(1 ):151-168. Available from: https://sid.ir/paper/250142/fa

    IEEE: کپی

    نینا عادلی، سیاوش طالع پسند، و مرتضی نظیفی، “نقش انگیزش والدین در انگیزش خودمختار دانش آموزان برای انجام تکالیف شب: آزمون مدلی بر اساس نظریه خودتعیین گری،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 11، no. 1 ، pp. 151–168، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250142/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button