Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,089
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

839
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی شان: مطالعه ای به روش پدیدارشناسی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 37

چکیده

 کیفیت زندگی و منزلت اجتماعی معلمان, نشانه ای آشکار از روند رشد و تعالی یا نابودی و تباهی هر جامعه است و کیفیت عقلانیت در سرمایه گذاری و تخصیص بودجه را نمایان می سازد. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی شان, مورد واکاوی قرار گیرد. به این منظور 16 معلم از مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 14 شهر تهران به شیوه ی هدفمند, انتخاب و داده ها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند. نتایج نشان می دهند که شمار اندکی از معلمان به دلیل پررنگ بودن بُعد معنوی حرفه ی معلمی, از منزلت اجتماعی شان راضی هستند, اما در اکثر موارد, معلمان به دلیل مخاطرات در چهار بُعد سازمانی, اقتصادی, اجتماعی و شخصی از منزلت اجتماعی حرفه خود ناراضی هستند. از مهم ترین نشانگرهای شناسایی شده مؤثر بر نارضایتی معلمان در بُعد اقتصادی می توان به حقوق, مزایا و عدم اعتبار شغلی, در بُعد سازمانی به عملکرد مسئولان, کیفیت ورودیها و ملاکها و معیارهای ارتقا در حرفه, در بُعد اجتماعی به فرهنگ مادی جامعه و معیارهای مادی گرایانه ی منزلت اجتماعی, فرهنگ والدین و دانش آموزان, جایگاه حرفه معلمی در مقایسه با سایر مشاغل, عملکرد رسانه ها و در بُعد شخصی به کاهش تعلق حرفه ای, احساس و افکار شخصی, ذهنیت معلم, رفتار شخصی و اخلاق حرفه ای اشاره کرد. کنکاش در مستندات پژوهشی و روایتهای معلمان نشان داد که وضعیت موجود, تمایل به کار مولد و تعلق حرفه ای را به شدت کاهش داده است و ضمن بروز بی انگیزگی, کم کاری و خستگی مفرط, علاقه به خروج از حرفه معلمی و بروز احساس پشیمانی از انتخاب این حرفه را موجب شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدیان، سمیه، حکیم زاده، رضوان، صفایی موحد، سعید، و صالحی، کیوان. (1397). بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی شان: مطالعه ای به روش پدیدارشناسی. خانواده و پژوهش، 15(1 (پیاپی 38) )، 19-37. SID. https://sid.ir/paper/250312/fa

    Vancouver: کپی

    مهدیان سمیه، حکیم زاده رضوان، صفایی موحد سعید، صالحی کیوان. بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی شان: مطالعه ای به روش پدیدارشناسی. خانواده و پژوهش[Internet]. 1397؛15(1 (پیاپی 38) ):19-37. Available from: https://sid.ir/paper/250312/fa

    IEEE: کپی

    سمیه مهدیان، رضوان حکیم زاده، سعید صفایی موحد، و کیوان صالحی، “بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی شان: مطالعه ای به روش پدیدارشناسی،” خانواده و پژوهش، vol. 15، no. 1 (پیاپی 38) ، pp. 19–37، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250312/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا