مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

15,758
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

963
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین جو مدرسه و تمایل به بزهکاری دختران دبیرستانی شهر کرمان

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 85

چکیده

 مدرسه پس از خانه مهم ترین مکانی است که دانش آموزان بیشترین زمان را در آنجا به سر می برند و نقشی موثر در شکل گیری ارزشها, هنجارها و رفتارهای اجتماعی افراد دارد. هدف اساسی این مقاله بررسی رابطه میان جو مدرسه و تمایل به بزهکاری در میان دختران دبیرستانی شهر کرمان است. در پژوهش حاضر بر اساس نظریه پارسونز و با الهام از اندیشه سیمونز مورتون, گرامپ, هاونی و سیلر جو مدرسه در بزهکاری نوجوانان موثر در نظر گرفته شده است. در این پژوهش روش پیمایش و ابزار پرسشنامه به کار گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر کرمان در سال 1392 هستند. تعداد نمونه 381 نفر است که با روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. نتایج آمار توصیفی و استنباطی به دست آمده از داده ها با نرم افزار SPSS نشان می دهد, الف) تمایل به بزهکاری به میزان چشمگیری در میان رفتارهای دختران نوجوان وجود دارد. ب) میان جو مدرسه با تمایل به بزهکاری دختران نوجوان رابطه غیر مستقیم و معنا دار وجود دارد. یعنی با افزایش جو عاطفی, آموزشی, تعادل جویی, رویارویی و انتظاری مدرسه, تمایل به بزهکاری در دانش آموزان کمتر می شود. د) اجرای تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها سه نوع جو مدرسه بر شدت تمایل به بزهکاری اثر دارند و 15 درصد آن را تبیین می کنند. این سه متغیر عبارت اند از: جو تعادل جویی, جو انتظاری و جو عاطفی مدرسه. نتایج این پژوهشحاکی از آن است که میان جو مدرسه و مشکلات رفتاری نوجوانان رابطه منفی وجود دارد. بنابراین, مدرسه و پیوند آن با دانش آموزان می تواند از ایجادمشکلات رفتاری در نوجوانی پیشگیری کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیردل، الهام، انجم شعاع، فاطمه، و شیردل، حمید. (1394). رابطه بین جو مدرسه و تمایل به بزهکاری دختران دبیرستانی شهر کرمان. خانواده و پژوهش، 12(26)، 67-85. SID. https://sid.ir/paper/250318/fa

    Vancouver: کپی

    شیردل الهام، انجم شعاع فاطمه، شیردل حمید. رابطه بین جو مدرسه و تمایل به بزهکاری دختران دبیرستانی شهر کرمان. خانواده و پژوهش[Internet]. 1394؛12(26):67-85. Available from: https://sid.ir/paper/250318/fa

    IEEE: کپی

    الهام شیردل، فاطمه انجم شعاع، و حمید شیردل، “رابطه بین جو مدرسه و تمایل به بزهکاری دختران دبیرستانی شهر کرمان،” خانواده و پژوهش، vol. 12، no. 26، pp. 67–85، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250318/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button