مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,273
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

987
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تشابه و تضاد ارزشها و هنجارهای نهاد خانواده و مدرسه و تاثیر آن بر جامعه پذیری دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 64

چکیده

 آرمان اصلی فرایند جامعه پذیری, آماده ساختن افراد برای حضور موثر در جامعه و به تعبیری درونی کردن ارزشها و هنجارهای حاکم بر جامعه به منظور پاسخگویی به نیازها و رسیدن به اهداف جمعی است. پژوهش حاضر در پی مقایسه کارکردی تشابهات و تضادهای ارزشی و هنجاری نهاد آموزش و پرورش و نهاد خانواده و مطالعه تاثیر آنها بر جامعه پذیری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرج است. چارچوب نظری تحقیق برگرفته از نظریه های کارکردگرایی و نظریه ناهماهنگی در نهادهای اجتماعی است. این پژوهش با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل همه دانش آموزان پایه هفتم شهر کرج و حجم نمونه معادل 379 نفر بوده که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده است. یافته های حاصل از داده های استخراج شده بیانگر این است که اتفاق نظر در ارزشها و هنجارهای خانواده و مدرسه بر جامعه پذیری دانش آموزان تاثیرگذار است و به عکس آن هم صادق است, یعنی تضاد در ارزشها و هنجارهای خانواده و مدرسه نیز بر جامعه پذیری کودکان تاثیر می گذارد. با این توضیح که خانواده ها بیشتر بر ارزشها و هنجارهای اخلاقی و فرهنگی تاکید دارند و این در حالی است که مدرسه بر ارزشها و هنجارهای مذهبی تاکید دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان دهنده این است که 69 درصد از تغییرات متغیر وابسته(جامعه پذیری) تحت تاثیر اتفاق نظر و همچنین تضاد در ارزشها و هنجارهاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقان، حسین، مروت، برزو، و غفاری، زهرا. (1398). تشابه و تضاد ارزشها و هنجارهای نهاد خانواده و مدرسه و تاثیر آن بر جامعه پذیری دانش آموزان. خانواده و پژوهش، 16(4 (پیاپی 45) )، 41-64. SID. https://sid.ir/paper/250325/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان حسین، مروت برزو، غفاری زهرا. تشابه و تضاد ارزشها و هنجارهای نهاد خانواده و مدرسه و تاثیر آن بر جامعه پذیری دانش آموزان. خانواده و پژوهش[Internet]. 1398؛16(4 (پیاپی 45) ):41-64. Available from: https://sid.ir/paper/250325/fa

    IEEE: کپی

    حسین دهقان، برزو مروت، و زهرا غفاری، “تشابه و تضاد ارزشها و هنجارهای نهاد خانواده و مدرسه و تاثیر آن بر جامعه پذیری دانش آموزان،” خانواده و پژوهش، vol. 16، no. 4 (پیاپی 45) ، pp. 41–64، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250325/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button