مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

627
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جامعه شناختی مشارکت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر بر آن

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 68

چکیده

مشارکت اجتماعی فرایندی است آگاهانه, داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن اهدافی معین که یکی از ویژگیهای توسعه اجتماعی و متغیری تأثیرگذار در توسعه همه جانبه و از موضوعات اصلی در مطالعات توسعه است. در مقاله حاضر ضمن توصیف مشارکت اجتماعی, تلاش شده است تا با اتخاذ رویکردی نظری, عوامل مؤثر بر آن به شیوه ای تجربی در شهرستان تکاب بررسی شود. پیش فرض مقاله این است که بخشی از زمینه ها و علل توسعه نیافتگی شهرستان تکاب متأثر از بی توجهی و عدم مشارکت شهروندان و انفعال آنها در مواجهه با مسائل و موضوعات مبتلابه شهرستان است. از نظر روش شناختی این مطالعه به شیوه مطالعات پیمایشی و با کاربرد تکنیک پرسشنامه در میان معلمان شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی به اجرا در آمده است. حجم نمونه 255 نفر بوده است که با شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب, نمونه ها انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفته اند. یافته های پژوهش بیانگر آن است که میزان مشارکت اجتماعی در میان معلمان چندان مطلوب نیست و در مؤلفه های مشارکت اجتماعی (مشارکت در فعالیتهای عام المنفعه, مشارکت در فعالیتهای شهری و محلی و عضویت در تشکلها) سطح مشارکت تقریباً پایین تر از متوسط است. در بعد تبیینی تحلیل نتایج نشان می دهد که شاخصهای «انسجام اجتماعی», «احساس بی قدرتی», «سن» و «میل به پیشرفت» به ترتیب بیشترین تأثیر را بر مشارکت اجتماعی معلمان دارند و می توانند بیش از 40 درصد از واریانس مشارکت اجتماعی را تبیین کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیری، حامد، و نصیری، محمدرضا. (1398). بررسی جامعه شناختی مشارکت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر بر آن. خانواده و پژوهش، 16(1 (پیاپی 42) )، 49-68. SID. https://sid.ir/paper/250391/fa

    Vancouver: کپی

    شیری حامد، نصیری محمدرضا. بررسی جامعه شناختی مشارکت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر بر آن. خانواده و پژوهش[Internet]. 1398؛16(1 (پیاپی 42) ):49-68. Available from: https://sid.ir/paper/250391/fa

    IEEE: کپی

    حامد شیری، و محمدرضا نصیری، “بررسی جامعه شناختی مشارکت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر بر آن،” خانواده و پژوهش، vol. 16، no. 1 (پیاپی 42) ، pp. 49–68، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250391/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button