مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,885
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش عملکرد خانواده در میزان تجربه بحران هویت و تمایزیافتگی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 91

چکیده

 نوجوانی بحرانی ترین و حساس ترین دوره زندگی هر انسان است که تکالیف و پیچیدگی های متعدد دارد و فائق آمدن فرد بر این تکالیف تحت تاثیر عوامل گوناگونی مانند خانواده قرار دارد. هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی نقش عملکرد خانواده در تمایزیافتگی ومیزان تجربه بحران هویت در نوجوانان است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری شامل همه دانش آموزان 17- 15 ساله مقطع متوسطه شهرستان اردکان استان یزد وتوابع آن است که به روش نمونه گیری خوشه ای 370 دانش آموز(دختر و پسر) به منظور پاسخ گویی به سه پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD), بحران هویت احمدی و سیاهه تمایزیافتگی خود (DSI-R) انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش های همبستگی پیرسون, رگرسیون گام به گام وTدو گروه مستقل استفاده شده است. یافته های به دست آمده نشان دادند که میان عملکرد خانواده و تمایزیافتگی, رابطه مثبت معنادار و میان تمام مولفه های عملکرد خانواده و مولفه «جایگاه من» در تمایزیافتگی, رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بر اساس یافته ها میان پنچ مولفه از عملکرد خانواده (ارتباط, نقش, عملکرد کلی, حل مشکل, کنترل رفتار) با مولفه «آمیختگی» در تمایزیافتگی, رابطه منفی معنادار وجود دارد و میان عملکرد خانواده و ابعاد آن با میزان تجربه بحران هویت رابطه منفی معنادار وجود دارد و عملکرد خانواده,از طریق مولفه های «عملکرد کلی و نقشها» قادر به پیش بینی بحران هویت و از طریق مولفه"عملکرد کلی" قادر به پیش بینی تمایزیافتگی در نوجوانان است. یافته های جانبی پژوهش نشان دادند که دختران نسبت به پسران بحران هویت بیشتری را تجربه می کنند اما میان دو جنس در تمایزیافتگی, تفاوتی وجود ندارد. از یافته های پژوهش می توان به این نتیجه رسید که عملکرد خانواده می تواند عاملی مهم و اثرگذار بر میزان تجربه بحران هویت و سطوح تمایزیافتگی فرد در سنین نوجوانی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عامری، فریده، و عمویی، ناهید. (1395). نقش عملکرد خانواده در میزان تجربه بحران هویت و تمایزیافتگی نوجوانان. خانواده و پژوهش، 13(30)، 77-91. SID. https://sid.ir/paper/250406/fa

    Vancouver: کپی

    عامری فریده، عمویی ناهید. نقش عملکرد خانواده در میزان تجربه بحران هویت و تمایزیافتگی نوجوانان. خانواده و پژوهش[Internet]. 1395؛13(30):77-91. Available from: https://sid.ir/paper/250406/fa

    IEEE: کپی

    فریده عامری، و ناهید عمویی، “نقش عملکرد خانواده در میزان تجربه بحران هویت و تمایزیافتگی نوجوانان،” خانواده و پژوهش، vol. 13، no. 30، pp. 77–91، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250406/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button