مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

999
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

653
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در موتورسواران سطح کشور، سال 1392

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 21

چکیده

 مقدمه: موتورسواری از عوامل مهم ایجاد آسیب است و موتورسواران از گروه های آسیب پذیر حوادث جاده ای محسوب می شوند. مطالعه خصوصیات اپیدمیولوژیکی حوادث ترافیکی در موتورسواران اطلاعات با ارزشی در تشخیص اولویت های پژوهشی در اختیار ما قرار می‎دهد. لذا این مطالعه با هدف تعیین اپیدمیولوژی حوادث ترافیکی در موتورسواران سطح کشور, طی سال 13922 انجام شد.روش کار: در این مطالعه مقطعی, داده های برنامه ثبت حوادث کل کشور در سال 1392 مورد بررسی قرار گرفت. تمامی حوادث ترافیکی که مجروح جهت دریافت خدمات به هر یک از بیمارستان های خصوصی و یا دولتی مراجعه نموده بود, در نظر گرفته شد. میزان بروز حوادث در موتورسواران در هر ده هزار نفر محاسبه شد. برای نقشه بندی رخداد حوادث از نرم افزار GIS و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارExcel 2010 و Stata 11 استفاده شد.یافته ها: در مطالعه حاضر تمامی موتورسواران دچار حوادث ترافیکی مجموعا شامل 168239 نفر مرد و 23222 نفر زن بودند. میزان حوادث ترافیکی در مردان بیشتر از زنان بود (به ترتیب 87.9 درصد و 12.1 درصد) و بیشترین افراد آسیب دیده مربوط به گروه سنی 20 تا 24 سال بود. همچنین بیشترین حوادث ترافیکی رانندگان, در کوچه و خیابان (84.12 درصد) رخ داده بود.نتیجه گیری: بیشتر حوادث ترافیکی در افراد جوان و در مناطق درون شهری رخ داده بود, لذا بایستی با تصویب قوانین سخت گیرانه و فرهنگ سازی جهت اصلاح رفتارهای مخاطره آمیز, میزان بروز حوادث ترافیکی در موتورسواران را کاهش دهیم.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامعلیئی، بهزاد، خزایی، سلمان، جمورپور، سمیه، محمدیان هفشجانی، عبداله، و صالحی نیا، حمید. (1394). بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در موتورسواران سطح کشور, سال 1392. مجله علمی پژوهان، 14(1)، 12-21. SID. https://sid.ir/paper/252948/fa

    Vancouver: کپی

    غلامعلیئی بهزاد، خزایی سلمان، جمورپور سمیه، محمدیان هفشجانی عبداله، صالحی نیا حمید. بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در موتورسواران سطح کشور, سال 1392. مجله علمی پژوهان[Internet]. 1394؛14(1):12-21. Available from: https://sid.ir/paper/252948/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد غلامعلیئی، سلمان خزایی، سمیه جمورپور، عبداله محمدیان هفشجانی، و حمید صالحی نیا، “بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در موتورسواران سطح کشور, سال 1392،” مجله علمی پژوهان، vol. 14، no. 1، pp. 12–21، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252948/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button