Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

479
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

462
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعلیم و تعلم محتوای ضاله از منظر فقهی

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 162

چکیده

 از اصول مورد تأکید در اسلام, اهتمام به امر تعلیم و تعلم است که مبتنی بر عناصر گوناگون از جمله نقش معلم و فراگیر و نیز محتوای آموزشی است. از جمله محتواهای آموزشی, محتواهای ضاله و باطل است. مسئله ی حرمت حفظ کتب ضاله در فقه شیعه و در خلال مباحث مکاسب محرمه بررسی شده است. بر همین اساس به تناسب محتوا, تعلیم و تعلم مشمول احکام خمسه می شود. البته علی رغم توجه قرآن و سنت نبوی و ائمه^ به این مسئله, برخی زوایا و مسائل پیرامون آن از جمله حکم تعلیم و تعلم محتوای ضاله به طور مبسوط مورد توجه فقها قرار نگرفته است. تعلیم و تعلم محتوای ضاله راه را برای ترویج و نشر آن فراهم می نماید, لذا یکی از مسائل حائز اهمیت بررسی حکم فقهی تعلیم و تعلم محتوای ضاله است. بر این اساس, در این مقاله تلاش شده تا با برجسته ساختن عنوان محل بحث, حکم تعلیم و تعلم محتوای ضاله از منظر فقهی بررسی شود, تا حدود وظایف فقهی معلم و متعلم در این باره روشن شود. برای پاسخ به این سؤال به شیوه ی فقها, ادله متعارف فقهی بررسی می شود. حکم اولی تعلیم و تعلم محتوای باطل, حرمت است که در شرایطی حرمت آن برداشته می شود و فراتر از آن ممکن است برای برخی افراد واجب باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طرقی اردکانی، مجید، و همتی، ستار. (1395). تعلیم و تعلم محتوای ضاله از منظر فقهی. مطالعات فقه تربیتی، 3(5)، 135-162. SID. https://sid.ir/paper/255096/fa

    Vancouver: کپی

    طرقی اردکانی مجید، همتی ستار. تعلیم و تعلم محتوای ضاله از منظر فقهی. مطالعات فقه تربیتی[Internet]. 1395؛3(5):135-162. Available from: https://sid.ir/paper/255096/fa

    IEEE: کپی

    مجید طرقی اردکانی، و ستار همتی، “تعلیم و تعلم محتوای ضاله از منظر فقهی،” مطالعات فقه تربیتی، vol. 3، no. 5، pp. 135–162، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255096/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا