Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    83-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    275
  • دانلود: 

    130
چکیده: 

تربیت جنسی یکی از ساحت های مهم تربیتی است و در متون دینی روش های خاصی را به خود اختصاص داده است. اهمیت ندادن به پیشگیری های لازم در این حیطه و مبتلا شدن متربی به شهوات نامشروع، آفات فراوانی را متوجه او می کند و درمان آن را با مشکلات بسیاری مواجه می سازد. از این رو، روش های پیشگیرانه در این ساحت اهمیت بسیار دارد. از جمله ی این روش ها که در این حیطه می تواند مورد توجه باشد، «جداسازی بستر کودکان» است. وجوب یا رجحان این امر از منظر فقهی و همچنین مکلفان به آن از سؤالاتی است که پژوهش حاضر بدان پاسخ داده است. سؤالات فرعی فقهی از جمله مقصود از «مضجع» (بستر)، دخالت یا عدم دخالت جنسیت یا مَحرم بودن کودکان در این امر، انتهای حکم از لحاظ سنی، ابتدایی یا استمراری بودن تکلیف و سؤالاتی از این قبیل، یازده فرع را به خود اختصاص می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 130 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    57-2
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    946
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

در اسلام تعلیم و تعلم مورد تأکید فراوان است و در روایات اسلامی جهل و خرافات نکوهش شده و طلب علم بر هر مرد و زن مسلمان فریضه است. دسته ای از علوم و دانش ها، سحر و علوم و فنون غریبه است که در عین پیچیدگی و آسیب زایی برخی به تعلیم و تعلم آن می پردازند. این مسئله از زوایای مختلف از جمله از منظر فقهی قابل بررسی است. اکنون سؤال این است: آیا اصل ترغیب اسلام به تعلیم و تعلم مشمول تمام علوم از جمله سحر می شود؟ یا اینکه سحر ذیل آن قاعده ی کلی نیست؟ در مقاله ی حاضر، با استناد به ادله ی متعارف فقهی پاسخ سؤال ارائه می شود. برخی مطلق تعلیم و تعلم سحر را حرام شمرده و برخی جواز آن را با شرایطی پذیرفته اند. لذا حکم اولی تعلیم و تعلم سحر حرمت است، مگر سحر در مقام دفاع و ابطال؛ بالتَبَع تعلیم و تعلم آن نیز نمی تواند به طور مطلق حرام باشد. در صورت اثبات حرمت فقهی تعلیم و تعلم سحر با قیود خاص، توسعه ی محتوای آن علم و فن بدون ملاحظه ی محدوده مجاز شرعی، ممنوع و موجب فساد است، این امر می تواند تکلیف آگاهان و جویندگان سحر را روشن سازد و متصدیان تعلیم و تربیت را برای پیشگیری از انحراف مسیر طبیعی تعلیم و تربیت یاری کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 946

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Zarean mohammad javad | Imamirad Ahmad

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    1-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    108
  • دانلود: 

    325
چکیده: 

Sexual ethics is one of the most important aspects of education and upbringing (tarbiyah) with special methods allotted to it in religious texts. Not giving importance to necessary preventions can entail grave consequences for the trainee because he will be afflicted with illicit lust. Such problems are then difficult to cure. Thus, prevention methods are of immense importance in this regard. Among those methods that can be taken into consideration is to separate a child’ s bedroom. The necessity or desirability of doing this is among the questions that the present research aims to investigate. The different aspects of this topic such as the concept of “ bed” , gender, blood relation, continuity or discontinuity of obligation and questions of this nature are among the eleven subtitles discussed in this article.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 108

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 325 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

موسوی سیدنقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    7-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    579
  • دانلود: 

    192
چکیده: 

«فقه تربیتی» و احکام تربیتی استنباط شده در آن، می تواند موضوع تحلیل های فلسفی و فرافقهی قرار گیرد. نوشتار حاضر درصدد است تا دلالت یابی پسینی از فتاوا و احکام فقه تربیتی را بررسی نماید و استلزامات، اقتضاها و دلالت های آشکار و نهان این احکام را با روش تحقیق نظری و فلسفی، گونه شناسی کند. نوشتار حاضر، سه گونه دلالت شناسی از گزاره های فقه تربیتی را شناسایی و تبیین نموده است که عبارت اند از: دلالت شناسی در قلمرو ملاکات احکام، دلالت شناسی در قلمرو امتثال تکالیف تربیتی و رویکردشناسی. نوشتار پیش رو تلاش می کند با تبیین و تشریح این سه و ذکر مثال هایی برای آن، به اعتبارسنجی منطقی و فلسفی این دلالت ها و نیز سنجش وجه اسلامیت و شرعیت این دلالت ها اقدام نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 192 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    31-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    454
  • دانلود: 

    311
چکیده: 

قرآن و روایات مهم ترین منابع معرفتی دین اسلام اند. در عصر ائمه^ و در نظام آموزشی اسلامی تا قبل از دوران فراگیری آموزش و پرورش رسمی، آموزش دادن قرآن و حدیث در جامعه ی اسلامی در بین سایر علوم اولویت داشته است. متأسفانه در دوران معاصر، برنامه ی آموزش رسمی، بدون توجه به اولویت های برنامه ی درسی منطبق با مبانی نظری تربیتی اسلام طراحی شد. نتیجه ی این بی مهری محجوریت عملی روایات معصومان^ در جامعه ی اسلامی ایران بوده است. کوشش برای اسلامی سازی مدارس، نیازمند تبیین مبانی نظری تعلیم علوم اسلامی از جمله علوم حدیث است. در این مقاله با استفاده از روش اجتهاد جواهری، نخست، مفهوم تعلیم حدیث و ضرورت آن در بخش کلیات بررسی گردیده، سپس ادله ی مورد استناد در دو گروه ادله ی عام و ادله ی خاص مورد مداقه قرار گرفته است. در نتیجه گیری اشاره شده است که تعلیم حدیث به عنوان اولی، مستحب مؤکد و دارای اولویت در تدریس است اما ممکن است حکم تعلیم حدیث در نتیجه ی عروض عناوین ثانویه به دیگر احکام خمسه تغییر یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 454

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 311 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Muhami Mustafa | Ibrahimi Jawad

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    57-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1527
  • دانلود: 

    325
چکیده: 

Teaching and learning have been highly emphasized by Islam while ignorance and superstition have been strongly condemned. Seeking knowledge is a duty of every Muslim man and Muslim woman. Some forms of knowledge include magic and occult sciences and arts which some people learn despite them being complex and having negative influences. This issue can be studied from different angles and from the perspectives of various sciences including jurisprudence. The focal question is: Does the Islamic recommendation about seeking knowledge also include magic? Or is it that knowledge of magic is not included in the category of sciences? This article seeks to address this question from the perspectives of different scholars. Some are of the view that teaching and learning magic are forbidden under all circumstances, others are of the view that they are allowed under specific conditions. Thus, the principal ruling about magic is that it is forbidden to teach and learn magic except in cases when one embarks on terminating a magic spell or defending himself against. It would not be, by extension, forbidden in an absolute sense. If magic is proved to be forbidden, it would be forbidden to spread and promote it because not only it will be disregard to Shari’ ah but it will cause evil to be disseminated.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 325 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    109-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1377
  • دانلود: 

    1047
چکیده: 

نکاح مسیار که در کشورهای حوزه ی خلیج فارس رواج یافته، به نکاحی گفته می شود که برخی شرایط نکاح مثل ایجاب و قبول و مهریه را داراست، اما در آن، التزامی به حقوق زوجیت وجود ندارد و زوجه از برخی حقوق خویش، مانند حق نفقه، سکنی، لباس و حق قسم، می گذرد. در جواز و عدم جواز این ازدواج میان فقهای اهل سنت اختلاف وجود دارد. با توجه به ابتلای بخشی از جامعه ی سنی مذهب به آن از یک سو و آثار تربیتی منفی آن از دیگر سو، بررسی مشروعیت این ازدواج در مقایسه با شرایط و لوازم نکاح دائم و موقت، و بیان آثار تربیتی آن در مقایسه با ازدواج های مذکور ضرورت دارد. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته، چنین نتیجه گرفته شده است که ازدواج مسیار به دلیل عدم مطابقت با ازدواج دائمِ معتبر از نگاه اهل سنت و امامیه و نیز تفاوت ماهوی با نکاح موقت، و نیز نداشتن دلیل جداگانه، مشروعیت ندارد و آثار منفی تربیتی متعددی را به بار می آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1377

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1047 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    135-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    478
  • دانلود: 

    245
چکیده: 

از اصول مورد تأکید در اسلام، اهتمام به امر تعلیم و تعلم است که مبتنی بر عناصر گوناگون از جمله نقش معلم و فراگیر و نیز محتوای آموزشی است. از جمله محتواهای آموزشی، محتواهای ضاله و باطل است. مسئله ی حرمت حفظ کتب ضاله در فقه شیعه و در خلال مباحث مکاسب محرمه بررسی شده است. بر همین اساس به تناسب محتوا، تعلیم و تعلم مشمول احکام خمسه می شود. البته علی رغم توجه قرآن و سنت نبوی و ائمه^ به این مسئله، برخی زوایا و مسائل پیرامون آن از جمله حکم تعلیم و تعلم محتوای ضاله به طور مبسوط مورد توجه فقها قرار نگرفته است. تعلیم و تعلم محتوای ضاله راه را برای ترویج و نشر آن فراهم می نماید، لذا یکی از مسائل حائز اهمیت بررسی حکم فقهی تعلیم و تعلم محتوای ضاله است. بر این اساس، در این مقاله تلاش شده تا با برجسته ساختن عنوان محل بحث، حکم تعلیم و تعلم محتوای ضاله از منظر فقهی بررسی شود، تا حدود وظایف فقهی معلم و متعلم در این باره روشن شود. برای پاسخ به این سؤال به شیوه ی فقها، ادله متعارف فقهی بررسی می شود. حکم اولی تعلیم و تعلم محتوای باطل، حرمت است که در شرایطی حرمت آن برداشته می شود و فراتر از آن ممکن است برای برخی افراد واجب باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 478

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 245 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0