مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,708
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر خودگویی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 134

چکیده

 هدف: خودگویی نقش مهمی را در رابطه ی بین حوادث و هیجانات بازی می کند. خودگویی به عنوان گفتگویی درونی تعریف می شود که ممکن است با صدای بلند و یا آهسته و بی صدا صورت گیرد و از طریق آن, فرد افکار و احساسات خود را تفسیر کرده, ارزیابی ها و اعتقادات خود را تغییر می دهد, به خود آموزش می دهد یا خود را تقویت می کند. هدف پژوهش, تعیین تأثیر خودگویی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر پیش دانشگاهی بود. روش: جامعه ی آماری شامل کلیة دانش آموزان پیش دانشگاهی است که در سال تحصیلی 1395-1394 در شهر مهاباد مشغول به تحصیل می باشند. به کمک روش نمونه گیری داوطلبانه, 45 نفر داوطلب شرکت در پژوهش شدند و از طریق جایگزینی تصادفی, 22 نفر به عنوان گروه آزمایش و 23 نفر به عنوان گروه کنترل تعیین شدند. طرح با گروه کنترل نابرابر بود. قبل از اجرای آموزش پیش آزمون به عمل آمد و دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 10 جلسه آموزش خودگویی دریافت کردند؛ در پایان آموزش, پس آزمون به عمل آمد. ابزارهای اندازه گیری عبارت بودند از پرسشنامه ی انگیزش تحصیلی هارتر و آزمون خودکارآمدی عمومی شرر. یافته ها: داده ها به کمک کوواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد که خودگویی بر افزایش خودکارآمدی (01/0), انگیزش بیرونی (05/0) و انگیزش درونی (01/0) دانش آموزان به طور معناداری مؤثر بوده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان گفت برای افزایش خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی, می توان از خودگویی مثبت استفاده کرد. کلیدواژگان: خودکارآمدی, انگیزش تحصیلی, انگیزش درونی, انگیزش بیرونی

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصطفایی، علی، و محمدخانی، محی الدین. (1397). تأثیر خودگویی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11 )، 117-134. SID. https://sid.ir/paper/255115/fa

    Vancouver: کپی

    مصطفایی علی، محمدخانی محی الدین. تأثیر خودگویی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1397؛6(11 ):117-134. Available from: https://sid.ir/paper/255115/fa

    IEEE: کپی

    علی مصطفایی، و محی الدین محمدخانی، “تأثیر خودگویی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 6، no. 11 ، pp. 117–134، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255115/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button