مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,004
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

784
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه دشواری در نظم بخشی هیجانی و باورهای فراشناختی با تفکر ارجاعی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 135

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه دشواری در نظم بخشی هیجان و باورهای فراشناختی با تفکر ارجاعی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه بود.روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل می دادند که مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه از میان جامعه آماری, با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای, نمونه ای به حجم 353 نفر انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه تفکر ارجاعی اهرینگ و همکاران, مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر و پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز, کارترایت-هاوتون استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که تفکر ارجاعی با مولفه های عدم پذیرش پاسخ هیجانی, دشواری های رفتار هدفمند, دشواری کنترل تکانه, فقدان آگاهی هیجانی, فقدان شفافیت هیجانی و نمره کل دشواری در نظم بخشی هیجان رابطه مثبت و معناداری دارد و با دستیابی محدود به هیجان رابطه ای مشاهده نشد. همچنین تفکر ارجاعی با باور مثبت درباره نگرانی, باور منفی درباره کنترل ناپذیری, اطمینان شناختی و خودآگاهی شناختی رابطه مثبت و معناداری دارد و با نیاز به کنترل خود رابطه ای وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که دشواری های نظم بخشی هیجان و مولفه های عدم پذیرش پاسخ های هیجانی, دشواری های کنترل تکانه, دشواری های دست زدن به رفتارهای هدفمند و باورهای فراشناختی و مولفه خودآگاهی شناختی به طور مثبت و معناداری, می توانند تفکر ارجاعی دانش آموزان را پیش بینی کنند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مولفه های دشواری در نظم بخشی هیجان و باورهای فراشناختی بخش قابل توجهی از تفکر ارجاعی دانش آموزان را تبیین می کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهادری خسروشاهی، جعفر، و حبیبی کلیبر، رامین. (1396). رابطه دشواری در نظم بخشی هیجانی و باورهای فراشناختی با تفکر ارجاعی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9 )، 117-135. SID. https://sid.ir/paper/255187/fa

    Vancouver: کپی

    بهادری خسروشاهی جعفر، حبیبی کلیبر رامین. رابطه دشواری در نظم بخشی هیجانی و باورهای فراشناختی با تفکر ارجاعی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(9 ):117-135. Available from: https://sid.ir/paper/255187/fa

    IEEE: کپی

    جعفر بهادری خسروشاهی، و رامین حبیبی کلیبر، “رابطه دشواری در نظم بخشی هیجانی و باورهای فراشناختی با تفکر ارجاعی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 9 ، pp. 117–135، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255187/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا