مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,131
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,772
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه ای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 189 | صفحه پایان 212

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر امکان پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آن ها از محیط یادگیری با بررسی نقش واسطه ای شناخت, فراشناخت, انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی بود.روش: روش پژوهش از نوع همبستگی و شرکت کنندگان در پژوهش شامل 320 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی, انتخاب شدند. پرسشنامه های سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006), مقیاس اندازه گیری محیط آموزشی داندی (1997), مقیاس شناخت و فراشناخت مک اینری و داوسون (2004), مقیاس انگیزه پیشرفت (T.M.A) هرمنس (1970) و مقیاس خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) مورد استفاده قرار گرفتند. ویژگی های روان سنجی ابزارها اعم از پایایی و روایی بررسی شد و کفایت ابزارهای جمع آوری اطلاعات در حد مطلوب بود.یافته ها: به طور کلی نتایج تحلیل های آماری نشان داد که ضریب استاندارد شده مسیر اثرات مستقیم ادراک از محیط یادگیری بر شناخت, فراشناخت, خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در سطح 99 درصد اطمینان و اثرات مستقیم شناخت, فراشناخت, خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت بر سرزندگی تحصیلی نیز معنادار بوده است. همچنین اندازه اثرات غیرمستقیم ادراک از محیط یادگیری بر سرزندگی تحصیلی از طریق متغیر میانجی شناخت, فراشناخت, خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در سطح 95 درصد اطمینان, معنادار بوده است.نتیجه گیری: به طورکلی یافته ها, تاثیر ادراک از محیط یادگیری در ارتقای شناخت, فراشناخت, انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی دانشجویان, جهت نیل به سرزندگی تحصیلی را نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهرامی، فاطمه، و بدری، مرتضی. (1396). رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه ای شناخت, فراشناخت, انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9 )، 189-212. SID. https://sid.ir/paper/255193/fa

    Vancouver: کپی

    بهرامی فاطمه، بدری مرتضی. رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه ای شناخت, فراشناخت, انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(9 ):189-212. Available from: https://sid.ir/paper/255193/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه بهرامی، و مرتضی بدری، “رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه ای شناخت, فراشناخت, انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 9 ، pp. 189–212، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255193/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا