مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

488
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش صلاحیت های شناختی چندسطحی سواد ریاضی دانش آموزان پایه نهم: کاربردی از مدل پی جی دینا

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 134

چکیده

 در چند دهه اخیر, چارچوب نظریِ جدیدی در زمینه اندازه گیری آموزشی با عنوان «سنجش شناختی تشخیصی» به وجود آمده که با پیوند دادن نظریه های شناختی با آموزش, بازخورد تشخیصی تکوینی از طریق گزارش نیمرخ تسلط آزمودنی در صلاحیت های شناختی مورد نیاز را برای پاسخگویی به سؤال ها ارائه می دهد. در این پژوهش با استفاده از یک مدل اندازه گیری جدید در سنجش شناختی تشخیصی به نام پی جی دینا (چن و دی لتوره, 2013) روی یک آزمون سواد ریاضی, به تعیین میزان اطلاعات تشخیصی که هر یک از سؤال های آزمون می توانند به دست دهند, اقدام شده است. طراحی آزمون سواد ریاضی بر مبنای چارچوب برنامه سنجش بین المللی دانش آموزان صورت گرفته است. صلاحیت های شناختی زیربنای این آزمون شامل ارتباطات, ریاضی وار کردن, بازنمایی, استدلال, طراحی راهبرد برای حل مسئله و استفاده از زبان و عملیات نماد ین, رسمی و فنی, در قالب ماتریس کیو توسط تیم متخصص در حوزه آموزش ریاضی تدوین و داده ها با استفاده از اجرای آزمون روی 700 دانش آموزان 15 ساله به دست آمده است. شاخص های برازش مدل, نیمرخ کلاس های مکنون, پارامترهای سؤال ها و نیمرخ صلاحیتی آزمودنی ها بر مبنای مدل پی جی دینا, تحلیل شده اند. یافته ها نشان دهنده برازش مناسب این مدل با داده ها و ارائه اطلاعات تشخیصی مفید در سطح سؤال ها بر مبنای مدل مذکور است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسن پور، مریم. (1398). سنجش صلاحیت های شناختی چندسطحی سواد ریاضی دانش آموزان پایه نهم: کاربردی از مدل پی جی دینا. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(26 )، 109-134. SID. https://sid.ir/paper/255221/fa

    Vancouver: کپی

    محسن پور مریم. سنجش صلاحیت های شناختی چندسطحی سواد ریاضی دانش آموزان پایه نهم: کاربردی از مدل پی جی دینا. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی[Internet]. 1398؛9(26 ):109-134. Available from: https://sid.ir/paper/255221/fa

    IEEE: کپی

    مریم محسن پور، “سنجش صلاحیت های شناختی چندسطحی سواد ریاضی دانش آموزان پایه نهم: کاربردی از مدل پی جی دینا،” مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، vol. 9، no. 26 ، pp. 109–134، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255221/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button