مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

608
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک ادبی ریاض العارفین و منهاج السالکین

صفحات

 صفحه شروع 82 | صفحه پایان 87

چکیده

 کارکرد عمده ادبیات, بازگشتن به کنه تجربه و دست یافتن به واقعیت عاطفه و تخیل است. شاعران و نویسندگان بزرگ ـ بنا به تربیت زبانی و فرهنگی خود ـ راه های گوناگونی برای این بازگشت و دستیابی برمی گزیند. در آثار شاعران سبک هندی ـ در اغلب ـ عاطفه با تصویر یا تصاویری پیوند می خورد و از مجموع یا تقابل آنها, صحنه پیچیده ای را در چشم انداز خیال خواننده می گسترد که در بافت کلام به آن مضمون می گوییم و در خارج کلام, منظره ای است سوررئالیستی و رویاگونه؛ در اینجا قوت سخن در جنبه القایی تصویرها و صحنه یا صحنه های حاصل از ترکیب یا تقابل آنهاست که عاطفه و پیام شاعر را به خواننده انتقال می دهد». (شعار, 1368: 25ـ 24) «هدف هنر, ابلاغ و انتقال احساس هنرمند است. تصویرهای خیال آمیز, وسیله مهم بیان و تفسیر احساس و اندیشه گوینده یا به عبارت «وردزوزث» تخیل یک عدسی طلایی است که شاعر از خلال آن, موضوعات را به شکل و رنگ اصلی شان می بیند». (همان: 51) از هنگامی که تصوف به صورت یک نهاد شناخته شده اجتماعی درآمد, زبان و نظام نشانه شناسی خاص آن نیز به وجود آمد و اصطلاحات ویژه ای پدیدار شد که در درون این نهاد بار معنایی خاصی داشت و برای ناآشنایان به این مکتب نامفهوم بود. صوفیانی که تجربه های ناب شخصی داشته اند تصاویر و تعابیر شخصی مختص به خود دارند و فردیت و خلاقیت آنها را از خلال تصویرهای ابتکاری می توان کشف کرد, اما صوفیان مقلد که صرفا با خواندن آثار متقدمان با زبان تصوف انس گرفته اند و تصویرها و نمادهای متداول در ادبیات صوفیه, ملکه ذهن ایشان شده, رنگ و بوی فردیت در شعر و سخنشان نمی توان یافت. آنها از تعبیرها و تصویرهای عمومی بهره می گیرند. مع الوصف, در این مقاله برآنیم تا ضمن بر شمردن جلوه های هنری کتاب ریاض العارفین, حتی المقدور مسائل زیبایی شناسی ابداعی و ممتاز آن را در پیش دیده خوانندگان فراهم آوریم و تا حدودی دنیا و تجربه درون و برون وی را بشناسانیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مومن، محسن. (1394). سبک ادبی ریاض العارفین و منهاج السالکین. پژوهش های ادبی و بلاغی، 3(3 (پیاپی 11))، 82-87. SID. https://sid.ir/paper/256254/fa

    Vancouver: کپی

    مومن محسن. سبک ادبی ریاض العارفین و منهاج السالکین. پژوهش های ادبی و بلاغی[Internet]. 1394؛3(3 (پیاپی 11)):82-87. Available from: https://sid.ir/paper/256254/fa

    IEEE: کپی

    محسن مومن، “سبک ادبی ریاض العارفین و منهاج السالکین،” پژوهش های ادبی و بلاغی، vol. 3، no. 3 (پیاپی 11)، pp. 82–87، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/256254/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا