مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,628
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,355
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش عملکرد خانواده، دلبستگی به همسالان و عملکرد تحصیلی در پیش بینی شادکامی دختران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 78

چکیده

 پژوهش با هدف بررسی نقش عملکرد خانواده, دلبستگی به همسالان و عملکرد تحصیلی در پیش بینی شادکامی دختران نوجوان صورت گرفت. بدین منظور, 344 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان یزد در سال تحصیلی 1394-1393 با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند. ابزارهای جمع آوری داده ها شامل ابزار سنجش عملکرد خانواده, پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان بود و معدل دانش آموزان به عنوان شاخصی از عملکرد تحصیلی آنان در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که تمامی خرده مقیاس های دو متغیر عملکرد خانواده و دلبستگی به همسالان و همچنین عملکرد تحصیلی با شادکامی همبستگی معناداری دارند لیکن در تحلیل رگرسیون تنها مولفه های نقش ها و ارتباط از عملکرد خانواده و دلبستگی به همسالان قدرت پیش بینی نمرات شادکامی را داشتند و قویترین ضریب متعلق به دلبستگی به همسالان بود. عملکرد تحصیلی نقش معناداری در پیش بینی شادکامی دانش آموزان نداشت. هماهنگ با یافته های روانشناسی تحولی, همسالان و خانواده به عنوان دو بافت روانشناختی مهم بیشترین نقش را در پیش بینی شادکامی دختران نوجوان نشان دادند. عدم نقش عملکرد تحصیلی در پیش بینی شادکامی دانش آموزان می تواند باور عمومی جامعه و نظام آموزشی در زمینه رابطه قوی عملکرد تحصیلی با بهزیستی ذهنی و شادکامی بالاتر را به چالش بکشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالح زاده، مریم، فلاحی، معصومه، و رحیمی، مهدی. (1395). نقش عملکرد خانواده, دلبستگی به همسالان و عملکرد تحصیلی در پیش بینی شادکامی دختران نوجوان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(4 (پیاپی 8) )، 65-78. SID. https://sid.ir/paper/257751/fa

    Vancouver: کپی

    صالح زاده مریم، فلاحی معصومه، رحیمی مهدی. نقش عملکرد خانواده, دلبستگی به همسالان و عملکرد تحصیلی در پیش بینی شادکامی دختران نوجوان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت[Internet]. 1395؛2(4 (پیاپی 8) ):65-78. Available from: https://sid.ir/paper/257751/fa

    IEEE: کپی

    مریم صالح زاده، معصومه فلاحی، و مهدی رحیمی، “نقش عملکرد خانواده, دلبستگی به همسالان و عملکرد تحصیلی در پیش بینی شادکامی دختران نوجوان،” پژوهشنامه روانشناسی مثبت، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8) ، pp. 65–78، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257751/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا