مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,081
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,462
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق میزان دلبستگی

صفحات

 صفحه شروع 193 | صفحه پایان 203

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه و پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق دلبستگی به مادر, پدر و همسالان و هم چنین سایر ابعاد آن یعنی اعتماد, ارتباط و بیگانگی با والدین و همسالان می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق 200 نفر (100 نفر دختر و 100 نفر پسر) از دانش آموزان سال اول دبیرستان بودند که بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش جهت سنجش دلبستگی, پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) بود.معدل دروس نهایی دانش آموزان در سال سوم راهنمایی به عنوان ملاک سنجش پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. یافته های پژوهش نشان دهنده رابطه معنی دار دلبستگی مادر, پدر و همسالان, با ضریب همبستگی 0.378=r, 0.352=r و 0.342=r با پیشرفت تحصیلی بود. نتیجه نهایی تحقیق نشان داد که دلبستگی به مادر بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی پیشرفت تحصیلی را دارد. بر این اساس دلبستگی به مادر توانایی پیش بینی 14.3% از تغییرات پیشرفت تحصیلی را دارد. از طرف دیگر از میان خرده مقیاس های دلبستگی (اعتماد, ارتباط و بیگانگی با والدین و همسالان), اعتماد به مادر با پیش بینی 15.5% از تغییرات پیشرفت تحصیلی بیشترین توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آتش روز، بهروز، پاک دامن، شهلا، و عسگری، علی. (1387). پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق میزان دلبستگی. خانواده پژوهی، 4(14)، 193-203. SID. https://sid.ir/paper/122373/fa

    Vancouver: کپی

    آتش روز بهروز، پاک دامن شهلا، عسگری علی. پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق میزان دلبستگی. خانواده پژوهی[Internet]. 1387؛4(14):193-203. Available from: https://sid.ir/paper/122373/fa

    IEEE: کپی

    بهروز آتش روز، شهلا پاک دامن، و علی عسگری، “پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق میزان دلبستگی،” خانواده پژوهی، vol. 4، no. 14، pp. 193–203، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122373/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button