مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,836
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,452
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش خوشبینی تحصیلی، هیجانات تحصیلی و بهزیستی مدرسه در عملکرد ریاضی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 20

چکیده

 هدف اصلی پژوهش تبیین نقش خوشبینی تحصیلی, هیجانات تحصیلی و بهزیستی مدرسه در عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر و پسر بود و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه شامل 440 دانش آموز (109 پسر و 331 دختر) بود که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های خوشبینی تحصیلی دانش آموز (شانن - موران, بانکول, میشل و مور)؛ هیجانات تحصیلی (پکران, گوئتز و فرانزل) و بهزیستی مدرسه (کونو, الانن, لینتونن و ریمپلا) بودند. برای سنجش نمرات ریاضی نیز از آزمون معلم ساخته استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی, آزمون معناداری ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام و آزمون t مستقل انجام شد. یافته ها نشان داد که بین خوش بینی تحصیلی, هیجانات تحصیلی و بهزیستی مدرسه با عملکرد ریاضی همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت (به ترتیب 0.16, 0.23 و 0.20). نتایج نشان داد, بهزیستی مدرسه هم در گروه دختران و هم در گروه پسران با عملکرد ریاضی رابطه ی مثبت و معناداری دارد و عملکرد ریاضی را نیز پیش بینی می کند. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که در دختران هیجانات تحصیلی رابطه ی مثبت و معناداری با عملکرد ریاضی دانش آموزان دارد و به همراه بهزیستی مدرسه 16 درصد از عملکرد ریاضی را تبیین کرد, اما در پسران خوشبینی تحصیلی همراه با بهزیستی مدرسه 17 درصد از عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر را تبیین کرد, در حالی که در دختران این قدرت تبیین و پیش بینی وجود نداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چراغی خواه، زهرا، عرب زاده، مهدی، و کدیور، پروین. (1394). نقش خوشبینی تحصیلی, هیجانات تحصیلی و بهزیستی مدرسه در عملکرد ریاضی دانش آموزان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(3 (پیاپی 3) )، 11-20. SID. https://sid.ir/paper/257780/fa

    Vancouver: کپی

    چراغی خواه زهرا، عرب زاده مهدی، کدیور پروین. نقش خوشبینی تحصیلی, هیجانات تحصیلی و بهزیستی مدرسه در عملکرد ریاضی دانش آموزان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت[Internet]. 1394؛1(3 (پیاپی 3) ):11-20. Available from: https://sid.ir/paper/257780/fa

    IEEE: کپی

    زهرا چراغی خواه، مهدی عرب زاده، و پروین کدیور، “نقش خوشبینی تحصیلی, هیجانات تحصیلی و بهزیستی مدرسه در عملکرد ریاضی دانش آموزان،” پژوهشنامه روانشناسی مثبت، vol. 1، no. 3 (پیاپی 3) ، pp. 11–20، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257780/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا