مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,108
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل پیش بینی خودکارآمدپنداری تحصیلی بر اساس ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی گر ویژگی های شخصیتی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 13

چکیده

 زمینه و هدف: خودکارآمدپنداری تحت تاثیر برخی عوامل فردی, خانوادگی, و اجتماعی شکل می گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر, ارائه مدل پیش بینی خودکارآمدپنداری تحصیلی بر اساس ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی گری ویژگی های شخصیتی دانش آموزان بود.روش: روش پژوهش حاضر, یک مطالعه توصیفی- همبستگی بود که از مدل تحلیل مسیر استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه اول دوره دوم متوسطه شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 94-1393 بود و نمونه شامل 2844 دانش آموز که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای, انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (2002), پرسشنامه شخصیتی هگزاکو (2004) و پرسشنامه خودکارآمدپنداری تحصیلی (مورگان و جینکز, 1999) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد مدل با داده های پژوهش, برازش مناسبی دارد. برون گرایی (P<0.001, b=0.18), وظیفه شناسی (P<0.001, b=0.31) و باز بودن به تجربه (P<0.001, b=0.35) در افزایش خودکارآمدپنداری تحصیلی فرزندان موثر بود. ضریب مسیر استاندارد بین جهت گیری گفت وشنود با صداقت- تواضع (b=0.19 و p=0.011), برون گرایی (b=0.17 و p=0.02), وظیفه شناسی (b=0.26 و p=0.009) و خودکارآمدپنداری تحصیلی (b=0.14 و p=0.019) مثبت و معنادار به دست آمد. همچنین, ضریب مسیر استاندارد بین جهت گیری همنوایی و صداقت- تواضع (b=0.14 و p=0.025) معنادار شد.نتیجه گیری: ایجاد ارتباط های موثر با فرزندان, تشویق فرزندان به ابراز نظر, پذیرش اشتباهات و لغزش های احتمالی فرزندان, نظرخواهی در تصمیم گیری های خانوادگی, و به رسمیت شناختن آزادی های معقول فرزندان برخی از اقدامات موثری است که منجر به بهبود خودکارآمدپنداری تحصیلی فرزندان می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باعزت، فرشته، رضاپور، صغری، و معتقدی فرد، مهشاد. (1395). ارائه مدل پیش بینی خودکارآمدپنداری تحصیلی بر اساس ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی گر ویژگی های شخصیتی دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 3(4)، 3-13. SID. https://sid.ir/paper/258320/fa

    Vancouver: کپی

    باعزت فرشته، رضاپور صغری، معتقدی فرد مهشاد. ارائه مدل پیش بینی خودکارآمدپنداری تحصیلی بر اساس ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی گر ویژگی های شخصیتی دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1395؛3(4):3-13. Available from: https://sid.ir/paper/258320/fa

    IEEE: کپی

    فرشته باعزت، صغری رضاپور، و مهشاد معتقدی فرد، “ارائه مدل پیش بینی خودکارآمدپنداری تحصیلی بر اساس ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی گر ویژگی های شخصیتی دانش آموزان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 3، no. 4، pp. 3–13، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258320/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button