مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر مداخلات روان شناختی خانواده محور بر توانایی های کلامی کودکان با نشانگان داون

صفحات

 صفحه شروع 126 | صفحه پایان 136

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان با نشانگان داون به علت نارسایی در تحول مغزی و شلی عضلات در دوران اولیه تحول, در صحبت کردن و مهارت های کلامی دارای تأخیر هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات ­ روان­ شناختی خانواده ­ محور بر افزایش توانایی های کلامی کودکان دبستانی با نشانگان ­ ­ ­ داون انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه ­ آزمایشی و از نوع پیش ­ آزمون – پس ­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان دبستانی 10 تا 11 ساله شهر تهران با نشانگان داون بودند که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. از بین آنها30 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 3 ماه در 24 جلسه مداخلات روان شناختی خانواده­ محور را دریافت کردند درحالی که گروه گواه مداخله­ ای در این زمینه دریافت نکردند. ابزار پژوهش, نسخه نوین هوش ­ آزمای تهران – استنفورد بینه (افروز و کامکاری, 1385) بود که در مرحله پیش ­ آزمون و پس ­ آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ­ ها: یافته های پژوهش نشان داد مداخلات روان شناختی خانواده­ محور به افزایش توانایی های کلامی دانش­ آموزان با نشانگان داون تحت مداخله منجر می شود. همچنین, این مداخلات سبب ارتقاء استدلال سیال کلامی, دانش کلامی, استدلال کمی کلامی, پردازش دیداری – فضایی کلامی, و حافظه فعال کلامی دانش آموزان با نشانگان داون می شود (سطح معناداری 0/05). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر, مداخلات روان شناختی خانواده­ ­ محور با آموزش راهبردهای لازم به خانواده­ ها توانسته است باعث بهبود عملکرد کلامی کودکان با نشانگان داون شود. استلزام ­ های نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرقائمی، طاهره السادات، شریفی درآمدی، پرویز، و افروز، غلامعلی. (1397). بررسی تأثیر مداخلات روان شناختی خانواده محور بر توانایی های کلامی کودکان با نشانگان داون. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(3 )، 126-136. SID. https://sid.ir/paper/258378/fa

    Vancouver: کپی

    میرقائمی طاهره السادات، شریفی درآمدی پرویز، افروز غلامعلی. بررسی تأثیر مداخلات روان شناختی خانواده محور بر توانایی های کلامی کودکان با نشانگان داون. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(3 ):126-136. Available from: https://sid.ir/paper/258378/fa

    IEEE: کپی

    طاهره السادات میرقائمی، پرویز شریفی درآمدی، و غلامعلی افروز، “بررسی تأثیر مداخلات روان شناختی خانواده محور بر توانایی های کلامی کودکان با نشانگان داون،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 3 ، pp. 126–136، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258378/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button