مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,247
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

912
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی روان رنجوری/ روان پریشی، درون گرایی/ برون گرایی و سبک های مقابله یی در دانش آموزان خانواده های با نگرش دینی و غیردینی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 65

چکیده

 سابقه و هدف: خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که نقش مهمی در تحول روان شناختی فرزندان دارد. ازاین رو, این پژوهش با هدف مقایسه ی روان رنجوری/ روان پریشی, درون گرایی/ برون گرایی و سبک های مقابله یی, در دانش آموزانی که خانواده های آنان نگرش دینی و یا غیردینی دارند, صورت گرفته است. روش کار: این پژوهش از نوع علی- مقایسه یی است. جامعه ی آماری شامل همه ی دانش آموزان دوره ی راهنمایی شهر کرمانشاه در سال 1395 است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری خوشه یی چندمرحله یی, 380 نفر از آنان انتخاب شدند؛ و پرسش نامه های گرایش دینی (ROQ), شخصیت - فرم نوجوانان (EPQ-AF) و سبک مقابله (CISS) را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با روش های آمار توصیفی, تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شده است. در این پژوهش همه ی موارد اخلاقی رعایت شده است. همچنین نویسندگان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند. یافته ها: ضریب همبستگی و تحلیل واریانس یک طرفه نشان داده که ابعاد شخصیتی روان رنجوری و روان پریشی با سبک مقابله یی مساله مدارانه, رابطه ی منفی و با سبک های هیجان مداری و اجتنابی, رابطه ی مثبت دارد (0.001>P). علاوه براین, برون گرایی نیز با سبک مقابله ی مساله مدارانه, رابطه ی مثبت و با هیجان مداری و اجتناب, رابطه ی منفی دارد (0.001>P). همچنین, نتایج نشان داده که روان رنجوری, روان پریشی و برون گرایی در افراد غیرمذهبی بالاتر از افراد دین باور است و افراد مذهبی بیشتر از دیگران از سبک مقابله ی مساله مدار استفاده می کنند (0.001>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش, باور دینی در بروز اختلال های روانی, نقشی بازدارنده دارد. بنابراین تقویت مبانی اعتقادی و باورهای دینی در جامعه به ویژه در دانش آموزان, گامی موثر در پیشگیری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نمازی، سمیه، کریمخانی، شیوا، ستایش، مریم، و سعیدی راد، فاطمه. (1396). مقایسه ی روان رنجوری/ روان پریشی, درون گرایی/ برون گرایی و سبک های مقابله یی در دانش آموزان خانواده های با نگرش دینی و غیردینی. پژوهش در دین و سلامت، 3(2)، 53-65. SID. https://sid.ir/paper/258635/fa

    Vancouver: کپی

    نمازی سمیه، کریمخانی شیوا، ستایش مریم، سعیدی راد فاطمه. مقایسه ی روان رنجوری/ روان پریشی, درون گرایی/ برون گرایی و سبک های مقابله یی در دانش آموزان خانواده های با نگرش دینی و غیردینی. پژوهش در دین و سلامت[Internet]. 1396؛3(2):53-65. Available from: https://sid.ir/paper/258635/fa

    IEEE: کپی

    سمیه نمازی، شیوا کریمخانی، مریم ستایش، و فاطمه سعیدی راد، “مقایسه ی روان رنجوری/ روان پریشی, درون گرایی/ برون گرایی و سبک های مقابله یی در دانش آموزان خانواده های با نگرش دینی و غیردینی،” پژوهش در دین و سلامت، vol. 3، no. 2، pp. 53–65، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258635/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button