Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

566
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

670
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 41

چکیده

 سابقه و هدف: توجه به سرزندگی و نشاط دانشجویان به دلیل تاثیر نیرومند بر جنبه های مختلف زندگی تحصیلی آنها, بسیار مهم است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر, نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری (1 ماه) با گروه کنترل بود که در زمستان 1394 انجام شد. در این پژوهش 30 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گواه (15=n) و آموزش هوش معنوی (15=n) قرار گرفتند و با استفاده از نمونه برگ جمعیت شناختی, پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی 18 سوالی ریف مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مورد پس آزمون و 1 ماه بعد پیگیری قرار گرفتند و داده ها با استفاده از روش تحلیل اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین دو گروه گواه و تحت آموزش, هوش معنوی تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>P). به طوری که, در گروه آزمایش میانگین نمرات پیش آزمون متغیرهای سرزندگی تحصیلی (25/47) و بهزیستی روانشناختی (69/06) در پس آزمون به ترتیب (30/80) و (76/07) افزایش یافته و در مرحله پیگیری نیز نسبتاً ثابت بودند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی در بهبود سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان موثر می باشد. بنابراین, توجه به این متغیرها در قالب دوره های آموزشی برای دانشجویان پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدپور، سمانه، زینلی، خاطره، سیاهپوش منفرد، مسلم، و پیرنیا، بیژن. (1394). اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. اسلام و سلامت، 23(3-4 )، 33-41. SID. https://sid.ir/paper/258964/fa

    Vancouver: کپی

    محمدپور سمانه، زینلی خاطره، سیاهپوش منفرد مسلم، پیرنیا بیژن. اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. اسلام و سلامت[Internet]. 1394؛23(3-4 ):33-41. Available from: https://sid.ir/paper/258964/fa

    IEEE: کپی

    سمانه محمدپور، خاطره زینلی، مسلم سیاهپوش منفرد، و بیژن پیرنیا، “اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان،” اسلام و سلامت، vol. 23، no. 3-4 ، pp. 33–41، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258964/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا