مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,029
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شبکه های اجتماعی علمی به عنوان ابزاری جایگزین یا مکمل در ارزیابی پژوهشگران ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 84

چکیده

 هدف: از آنجاکه شبکه های اجتماعی علمی همانند پایگاه های استنادی امکان بررسی میزان استفاده از یک منبع یا اثر را فراهم می کنند, هدف این پژوهش بررسی شبکه های اجتماعی علمی به عنوان یکی از ابزارهای ارزیابی پژوهشگران است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعه پیمایشی و روش به کار رفته در آن آلتمتریک (سنجش های مبتنی بر شبکه های اجتماعی) است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش, اعضای هیات علمی دانشگاه تهران شامل 1566 نفر هستند که از میان آنان 309 نفر با نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی, برای بررسی انتخاب گردیدند. داده های پژوهش با جست وجوی اسامی این پژوهشگران و استخراج مقالات آن ها, در نمایه استنادی اسکوپوس و سپس جست وجوی مقالات همان افراد در سه شبکه اجتماعی علمی سایت یو لایک و بیبسونومی و مندلی گردآوری شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار اکسل و اس. پی. اس. اس. تحلیل شدند.یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده, مندلی با میزان هم بستگی 0.801 به عنوان ابزار جایگزین یا مکمل در ارزیابی پژوهشگران, مناسب شناخته شد. سایت یو لایک و بیبسونومی به ترتیب با هم بستگی 0.439 و 0.241 در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. بدین ترتیب وزارت علوم و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی علاوه بر اینکه از وضعیت پژوهشگران آگاه می شوند, شاخص و ابزارهای نوینی برای ارزیابی پژوهشگران کسب می نمایند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مندلی می تواند به عنوان ابزار جایگزین یا مکمل برای ارزیابی دانشمندان استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدی، حمیده، نقشینه، نادر، و نظری، مریم. (1394). بررسی شبکه های اجتماعی علمی به عنوان ابزاری جایگزین یا مکمل در ارزیابی پژوهشگران ایرانی. پژوهش نامه علم سنجی، 1(2 (پیاپی 2))، 71-84. SID. https://sid.ir/paper/259819/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی حمیده، نقشینه نادر، نظری مریم. بررسی شبکه های اجتماعی علمی به عنوان ابزاری جایگزین یا مکمل در ارزیابی پژوهشگران ایرانی. پژوهش نامه علم سنجی[Internet]. 1394؛1(2 (پیاپی 2)):71-84. Available from: https://sid.ir/paper/259819/fa

    IEEE: کپی

    حمیده اسدی، نادر نقشینه، و مریم نظری، “بررسی شبکه های اجتماعی علمی به عنوان ابزاری جایگزین یا مکمل در ارزیابی پژوهشگران ایرانی،” پژوهش نامه علم سنجی، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2)، pp. 71–84، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/259819/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button