مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی مطلوب ترویج علم در شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای ج. ا. ا.

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 98

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفه ها و عناصر اساسی برنامه سازی در حوزه علم و فناوری, مدل مطلوب ترویج علم در رسانه ی تلویزیون را ارائه می کند. روش شناسی: روش تحقیق حاضر, ترکیبی یا آمیخته است. بدین لحاظ روش گردآوری اطلاعات, تلفیقی از مصاحبه اکتشافی و مطالعات پیمایشى بوده است. رهاورد مصاحبه ها, تدوین پرسشنامه ای محقق ساخته جهت ترسیم مدل نهایی است. جامعه آماری, تهیه کنندگان برنامه های علمی تلویزیون و صاحب نظران ترویج علم و روش نمونه گیرى , هدفمند و گلوله برفی است. به منظور ایجاد مدل اندازه گیری برازنده و قابل قبول, تحلیل عامل تأییدی با استفاده از نرم افزارLisrel8. 5, در مورد کلیه عوامل نهفته متغیرهای تحقیق انجام گرفت. در پایان با استفاده از تحلیل مسیر, روابط علّی بین متغیرهای تحقیق مورد آزمون واقع شد. یافته ها: بر اساس الگوی نهایی ارائه شده در این تحقیق, فرایند تولید با انتخاب قالب و الگو ی تولید مناسب و سنجیده می تواند با تأثیر بر محتوای برنامه, نگرش مخاطبان را تغییر داده و آنها را درنهایت به مشارکت در علم تهییج نماید. رابطه میان الگوهای برنامه سازی و قالب های برنامه با نگرش مخاطبان, رابطه ای دوطرفه پیش بینی شده است؛ چراکه به همان نسبت که برنامه های علمی می توانند با نگاه ترویجی و با رعایت اسلوب برنامه سازی, نگرش مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند, بازخوردگیری از مخاطبان نیز که یکی از مؤلفه های اصلی پس تولید نیز می باشد, الگوها و قالب های برنامه را دچار دگردیسی کرده و اصلاح کند. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که مراحل تولید برنامه ها, پیش تولید و پس تولید به واسطه محتوای برنامه, ارتباط مثبت و معناداری با نگرش مخاطبان دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارعی، عیسی، اسفندیاری مقدم، علیرضا، و حسن زاده، محمد. (1397). الگوی مطلوب ترویج علم در شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای ج. ا. ا.. پژوهش نامه علم سنجی، 4(1 (پیاپی 7) )، 77-98. SID. https://sid.ir/paper/259833/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی عیسی، اسفندیاری مقدم علیرضا، حسن زاده محمد. الگوی مطلوب ترویج علم در شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای ج. ا. ا.. پژوهش نامه علم سنجی[Internet]. 1397؛4(1 (پیاپی 7) ):77-98. Available from: https://sid.ir/paper/259833/fa

    IEEE: کپی

    عیسی زارعی، علیرضا اسفندیاری مقدم، و محمد حسن زاده، “الگوی مطلوب ترویج علم در شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای ج. ا. ا.،” پژوهش نامه علم سنجی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 7) ، pp. 77–98، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/259833/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button