مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

544
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان درک دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از واژگان محیط رابط کاربری جستجوی منابع در نرم افزار کتابخانه ای سیماد

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 89

چکیده

 زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان قابلیت درک دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از واژگان محیط رابط کاربری جستجوی منابع در نرم افزار کتابخانه ای سیماد است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش, توصیفی و پیمایشی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد, شامل 24346 نفر است که 164 نفر از آن ها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است و به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و از بسته نرم افزاری SPSSنسخه 17استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد میزان فهم کاربران از واژگان محیط رابط کاربری نرم افزار سیماد, در روش عینی (با توجه به 23 واژه موردبررسی), در حد مطلوب نیست ولی در روش ذهنی (با توجه به گویه های دارای مقیاس لیکرت) می توان میزان فهم کاربران را در حد مطلوب پذیرفت. همچنین نظام دستوری زبان و طول عبارت های به کاررفته در واژگان محیط رابط کاربری, سبب قابلیت فهم بهتر جامعه پژوهش از آن واژگان نمی شود. درنهایت بین میزان فهم کاربران مقاطع و حوزه های مختلف تحصیلی از واژگان محیط رابط کاربری نرم افزار موردمطالعه, در روش عینی و ذهنی تفاوت معنی داری حاصل نشد. نتیجه گیری: در طراحی محیط رابط کاربری مناسب برای نظام های بازیابی اطلاعات, باید نیازها و سطح فهم کاربران از واژگان را در نظر گرفت؛ از طرفی دیگر باید با آموزش کاربران, توانایی آن ها را در استفاده از نرم افزارهای کتابخانه ای افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هراتی، هادی، و باب الحوائجی، فهیمه. (1395). بررسی میزان درک دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از واژگان محیط رابط کاربری جستجوی منابع در نرم افزار کتابخانه ای سیماد. تعامل انسان و اطلاعات، 3(2 )، 80-89. SID. https://sid.ir/paper/260309/fa

    Vancouver: کپی

    هراتی هادی، باب الحوائجی فهیمه. بررسی میزان درک دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از واژگان محیط رابط کاربری جستجوی منابع در نرم افزار کتابخانه ای سیماد. تعامل انسان و اطلاعات[Internet]. 1395؛3(2 ):80-89. Available from: https://sid.ir/paper/260309/fa

    IEEE: کپی

    هادی هراتی، و فهیمه باب الحوائجی، “بررسی میزان درک دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از واژگان محیط رابط کاربری جستجوی منابع در نرم افزار کتابخانه ای سیماد،” تعامل انسان و اطلاعات، vol. 3، no. 2 ، pp. 80–89، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260309/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button