مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

967
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش اثربخشی مدرسه در توسعه شایستگی های شهروندی دانش آموزان از دیدگاه معلمان

صفحات

 صفحه شروع 253 | صفحه پایان 279

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی نقش اثربخشی مدرسه در توسعه شایستگی­ های شهروندی دانش­ آموزان از دیدگاه معلمان انجام شد. برای این منظور, 260 نفر از معلمان دبیرستان­ های دخترانه ناحیه دو شهر کرمان به شیوه نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب شدند که به دو پرسشنامه اثربخشی مدرسه و توسعه شایستگی­ های شهروندی پاسخ دادند. برای تعیین پایایی پرسشنامه­ ها از آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 91/0 و 90/0 برآورد گردید و روایی پرسشنامه­ ها با استفاده از روایی محتوا و تحلیل عاملی تأیید شدند. یافته­ ها نشان داد که بین اثربخشی مدرسه و توسعه شایستگی­ های شهروندی دانش­ آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین تمامی شش مؤلفه؛ 1) سنجش یادگیری, 2) رهبری مدرسه و کلاس, 3) مشارکت دانش­ آموزان, 4) برنامه درسی, تدریس و یادگیری, 5) برنامه ریزی تحصیلی و شغلی و 6) ارتباط خانه, مدرسه و جامعه با توسعه شایستگی­ های شهروندی دانش­ آموزان رابطه مثبت و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن بود که از بین مؤلفه­ های اثربخشی مدرسه؛ 1) ارتباط مدرسه, خانه و جامعه, 2) مشارکت دانش­ آموزان, 3) برنامه درسی, تدریس و یادگیری و 4) برنامه­ ریزی تحصیلی و شغلی به ترتیب بیشترین توانایی را در پیش­ بینی توسعه شایستگی­ های شهروندی دانش­ آموزان دارند (45/0= ). سرانجام, نتیجه­ گیری شد که مدارس نقش مهمی در توسعه شایستگی­ های شهروندی دانش­ آموزان دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رزاقی، مریم، مطهری نژاد، حسین، و لسانی، مهدی. (1397). نقش اثربخشی مدرسه در توسعه شایستگی های شهروندی دانش آموزان از دیدگاه معلمان. جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، 5(11 )، 253-279. SID. https://sid.ir/paper/260878/fa

    Vancouver: کپی

    رزاقی مریم، مطهری نژاد حسین، لسانی مهدی. نقش اثربخشی مدرسه در توسعه شایستگی های شهروندی دانش آموزان از دیدگاه معلمان. جامعه شناسی نهادهای اجتماعی[Internet]. 1397؛5(11 ):253-279. Available from: https://sid.ir/paper/260878/fa

    IEEE: کپی

    مریم رزاقی، حسین مطهری نژاد، و مهدی لسانی، “نقش اثربخشی مدرسه در توسعه شایستگی های شهروندی دانش آموزان از دیدگاه معلمان،” جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، vol. 5، no. 11 ، pp. 253–279، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260878/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button