مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

646
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل جامعه شناختی فریب پنهانی در بازار ایران (مطالعه موردی شهر قم)

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 189

چکیده

 یکی از پدیده های رایج در جامعه بازار, پدیده «فریب پنهانی» است. هدف پژوهش حاضر دستیابی به مدلی برای تبیین علل روی آوری کسبه, پیشه وران و بازاریان به پدیده فریب پنهانی در شهر قم است. روش پژوهش, کیفی, از نوع بنیادی و بر مبنای نظریه بازکاوی بود. اعتبار طیف مفهومی و مقولات از طریق مراجعه به داوران و کارشناسان مشخص گردید. شرکت کنندگان پژوهش, کسبه و پیشه وران شهر قم به تعداد 45 نفر بودند. برای تحلیل داده ها, از سه نوع کدگذاری باز, محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج نشان داد عمده ترین شرایط علی موثر در وقوع پدیده «فریب پنهانی», عبارت اند از: ضعف دینداری, رفتارهای توجیهی/ جبرانی, سوء مدیریت در کسب و کار, طمع ورزی, ضعف اخلاق حرفه ای, عدم نظارت صحیح, ضعف آموزش, دستیابی سریع به اهداف. علاوه بر آن, زمینه ها, شرایط مداخله گر, پدیده, راهبردها و پیامدهای پدیده نیز در قالب مدل پارادایمی به تصویر کشیده شد. نتایج پژوهش حاضر موید نظریه مثلث تقلب دونالد کریسی (1953), بود و ابعاد جدیدی به آن افزود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی، مجید، فاضل، رضا، و صبوری خسروشاهی، حبیب. (1396). مدل جامعه شناختی فریب پنهانی در بازار ایران (مطالعه موردی شهر قم). جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، 4(10 )، 161-189. SID. https://sid.ir/paper/260918/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی مجید، فاضل رضا، صبوری خسروشاهی حبیب. مدل جامعه شناختی فریب پنهانی در بازار ایران (مطالعه موردی شهر قم). جامعه شناسی نهادهای اجتماعی[Internet]. 1396؛4(10 ):161-189. Available from: https://sid.ir/paper/260918/fa

    IEEE: کپی

    مجید سلیمانی، رضا فاضل، و حبیب صبوری خسروشاهی، “مدل جامعه شناختی فریب پنهانی در بازار ایران (مطالعه موردی شهر قم)،” جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، vol. 4، no. 10 ، pp. 161–189، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260918/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا