مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

794
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین راهبردهای ارتقاء بهره وری آموزش عمومی قرآن (روخوانی، حفظ، درک معنا و انس)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 36

چکیده

قرآن کاملترین و بهترین برنامه زندگی برای انسان هایی است که همواره به دنبال آموختن و یادگیری بوده و تعلیم و تربیت از ارزشمندترین اعمال نزد آنان است, از این رو, در اهداف کلی نظام آموزشی به ضرورت یادگیری قرآن به طور خاص توجه شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ارائه راهبردهایی به منظور ارتقای بهره وری آموزش عمومی قرآن است. تحقق هدف پژوهش در قالب چهار هدف جزئی(توانایی خواندن قرآن, درک معنای آیات, حفظ و انس با قرآن) دنبال شده است. به منظور تحقق اهداف فوق, از روش پژوهش کیفی(مطالعه اسنادی, مصاحبه و بارش فکری) استفاده شده است. نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی انجام شده و جامعه آماری مورد بررسی در بخش مصاحبه, شامل کارشناسان حوزه علوم قرآنی و در بخش پژوهش اسنادی شامل تمامی اسناد, مدارک, کتب و پیشینه های موجود همچون مقالات, طرح ها و کارهای پژوهشی بوده است, که از طریق جستجو در پایگا های علمی, کتابخانه ها, اسناد موجود در ادارات و سازمان های مرتبط با موضوع پژوهش به دست آمدند. نمونه گیری در بخش اسنادی به صورت تعمدی صورت گرفت. برای تحلیل اطلاعات به دست آمده از کدگذاری اشتراوس استفاده گردید. درنهایت مقوله های حاصل از کدگذاری در جلسات بارش فکری توسط متخصصان علوم قرآنی و آموزش قرآن مورد بررسی قرار گرفت. راهبردهای به دست آمده شامل 83 مورد بود که در نهایت به توصیه اساتید و متخصصان این حوزه همگی این موارد با سند بالادستی در حوزه آموزش عمومی قرآن یعنی سند راهبردی آموزش عمومی قرآن مورد انطباق قرار گرفت و تعداد 24 مورد به عنوان راهبردهای نهایی تایید شدند. در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد محور قرار دادن سند راهبردی آموزش عمومی قرآن, توسط آموزش و پرورش و تلاش در راستای ایجاد تمهیدات لازم جهت عملیاتی نمودن هرچه سریع تر اقدام های مرتبط با سند, می تواند بزرگترین گام در راستای ارتقاء بهره وری آموزش قرآن باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروی مراد، لیلا، فیضی، زهرا، نقی زاده موغاری، زهرا، و فیض، مهدی. (1398). تعیین راهبردهای ارتقاء بهره وری آموزش عمومی قرآن (روخوانی, حفظ, درک معنا و انس). مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(2 (پیاپی 11) )، 7-36. SID. https://sid.ir/paper/261776/fa

    Vancouver: کپی

    خسروی مراد لیلا، فیضی زهرا، نقی زاده موغاری زهرا، فیض مهدی. تعیین راهبردهای ارتقاء بهره وری آموزش عمومی قرآن (روخوانی, حفظ, درک معنا و انس). مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1398؛4(2 (پیاپی 11) ):7-36. Available from: https://sid.ir/paper/261776/fa

    IEEE: کپی

    لیلا خسروی مراد، زهرا فیضی، زهرا نقی زاده موغاری، و مهدی فیض، “تعیین راهبردهای ارتقاء بهره وری آموزش عمومی قرآن (روخوانی, حفظ, درک معنا و انس)،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 4، no. 2 (پیاپی 11) ، pp. 7–36، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261776/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button