مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,471
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,014
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و تبیین مفهوم سواد رسانه ای و اهداف تربیتی مربوطه با تاکید بر قرآن کریم

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 198

چکیده

 در جامعه کنونی که رسانه ها نقش فعالی در تغییر فرهنگ ها ایفا می کنند, آماده سازی دانش آموزان برای برخورد فعالانه با رسانه ها یکی از وظایف مهم نظام تعلیم و تربیت رسمی است و البته این امر مستلزم تدوین برنامه درسی سواد رسانه ای است. در این راستا پژوهش حاضر یک تحلیل محتوای کیفی جهت دار است که به شناسایی و تبیین مفهوم سواد رسانه ای و اهداف تربیتی مربوطه با تاکید بر قرآن کریم می پردازد. جامعه آماری پژوهش, تمام آیات قرآن کریم و واحد نمونه گیری, آیه در نظر گرفته شد. با روش نمونه گیری هدفمند و با استفاده از نرم افزار نورالانوار, آیات مرتبط با سواد رسانه ای در قرآن جستجو و گردآوری شد. واحد تحلیل, جمله در نظر گرفته شد. آیات و جملات گردآوری شده با استفاده از مولفه های سواد رسانه ای, یعنی دسترسی و استفاده, تجزیه و تحلیل, ارزشیابی, تولید و برخورد فعال با پیام رسانه ای, طبقه بندی شد. سپس با استفاده از کد گذاری جملات, مفهوم سواد رسانه ای و اهداف تربیتی مربوطه از نظر قرآن مشخص شد. بر اساس یافته ها, در آیات انتخاب شده, به ترتیب به مولفه های تولید و نشر پیام, ارزشیابی, برخورد فعال, دسترسی و استفاده و تجزیه و تحلیل, بیشترین توجه شده است. در مجموع برای پنج مولفه سواد رسانه ای, شانزده مضمون کلی استخراج شد. در بین مضامین به ترتیب به ویژگی های پیام رسان, نبایدهای تولید و نشر پیام, ویژگی های پیام موثر و اهمیت تعقل و خردورزی بیشترین توجه شده است. در نهایت با توجه به مضامین, بیست و دو هدف تربیتی پیشنهاد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محب زاده، زینب، امام جمعه، سیدمحمدرضا، عصاره، علیرضا، و حمیدی، فریده. (1398). شناسایی و تبیین مفهوم سواد رسانه ای و اهداف تربیتی مربوطه با تاکید بر قرآن کریم. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(4 (پیاپی 13) )، 167-198. SID. https://sid.ir/paper/261799/fa

    Vancouver: کپی

    محب زاده زینب، امام جمعه سیدمحمدرضا، عصاره علیرضا، حمیدی فریده. شناسایی و تبیین مفهوم سواد رسانه ای و اهداف تربیتی مربوطه با تاکید بر قرآن کریم. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1398؛4(4 (پیاپی 13) ):167-198. Available from: https://sid.ir/paper/261799/fa

    IEEE: کپی

    زینب محب زاده، سیدمحمدرضا امام جمعه، علیرضا عصاره، و فریده حمیدی، “شناسایی و تبیین مفهوم سواد رسانه ای و اهداف تربیتی مربوطه با تاکید بر قرآن کریم،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 4، no. 4 (پیاپی 13) ، pp. 167–198، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261799/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا