مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

423
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,091
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضرورت توجه به "قطب سوم" در تربیت دینی و آثار آن بر فضای تربیتی (مربیان، فراگیران و کلاس درس)

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 88

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تبیین ابعاد و مؤلفه های رویکرد کثرت گرایی دینی-فقهی, ارتباط و تاثیرات آن بر فضای تربیت دینی است. این تحقیق از نوع توصیفی-تفسیری است که مبتنی بر روش تحلیل فلسفی است. جامعه ی تحلیل شامل سه بخش: متون, اسناد مرتبط با تکثر دینی, فقه اسلامی و تعلیم و تربیت دینی بوده است. پس از تحلیل و بررسی متون و استحصال نظریه ی تکثر فقهی به عنوان موجه ترین رویکرد, به مقایسه ی تطبیقی تقابل های دوگانه ی تکثرگرایی دینی-انحصارگرایی دینی و فقه مخطئه-فقه مصوبه و سپس, به استخراج لوازم و اقتضائات آن ها در تربیت دینی به شیوه استنباطی پرداخته شده است. دلالت های استخراجی رویکرد تکثرگرایی موجه برای تربیت دینی در سه بخش کلاس, مربی و فراگیر عبارتند از: کلاس: داشتن کلاس راحت و بدون دغدغه برای ابراز عقیده, فضای چند صدایی قانونمند و رشد خلاقیت پروری در کلاس, برنامه های درسی مشارکتی و بدون تبعیض, مربی: داشتن نگاه باز و چندمنظری, تمرکز بر بطن و فحوای متون, به کارگیری شیوه ی استنباط عقلانی در تدریس, داشتن شیوه ی دموکراتیک و احتراز از تحمیل و تلقین, فراگیر: فراخ اندیشی و توسعه ذهنی فراگیران, تعامل بازتر در مواجهه با پیروان سایر ادیان و دیدگاه ها, همچنین تقویت ظرفیت های انتقادگرایی, تحلیل گری و قضاوت در فراگیران. در ادامه با نقد و مقایسه ی رویکردهای انحصارگرایی دینی و تکثرگرایی تند لیبرالی, "تکثرگرایی معتدل" براساس الگوی فقه اسلامی به عنوان "رویکرد موجه" برای تربیت دینی پیشنهاد شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی آبادی، ابوالفضل، مسعودی، جهانگیر، غفاری، ابوالفضل، و باغگلی، حسین. (1397). ضرورت توجه به "قطب سوم" در تربیت دینی و آثار آن بر فضای تربیتی (مربیان, فراگیران و کلاس درس). مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(1 (پیاپی 6) )، 49-88. SID. https://sid.ir/paper/261818/fa

    Vancouver: کپی

    علی آبادی ابوالفضل، مسعودی جهانگیر، غفاری ابوالفضل، باغگلی حسین. ضرورت توجه به "قطب سوم" در تربیت دینی و آثار آن بر فضای تربیتی (مربیان, فراگیران و کلاس درس). مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1397؛3(1 (پیاپی 6) ):49-88. Available from: https://sid.ir/paper/261818/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل علی آبادی، جهانگیر مسعودی، ابوالفضل غفاری، و حسین باغگلی، “ضرورت توجه به "قطب سوم" در تربیت دینی و آثار آن بر فضای تربیتی (مربیان, فراگیران و کلاس درس)،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 3، no. 1 (پیاپی 6) ، pp. 49–88، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261818/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button