مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,272
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,128
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش شناختی بر میزان توجه و حافظه فعال کودکان با اختلال کم توجهی بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 6 | صفحه پایان 15

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی بر میزان توجه و حافظه فعال دانش آموزان پسر با اختلال کم توجهی بیش فعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر, یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. 30 پسر با اختلال کم توجهی بیش فعالی9 تا 11 ساله به روش با روش نمونه گیری در دسترس از مدارس شهر تهران انتخاب شدند و به طور مساوی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 دانش آموز) جایگزین شدند. گروه آزمایشی, در 10 جلسه آموزش (هفته ای 2 جلسه, هر جلسه 40 دقیقه) شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. آزمودنی ها با استفاده از آزمون رنگ- واژه استروپ و آزمون حافظه فعال مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری با به کارگیری نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از متغیرهای توجه و حافظه فعال تفاوت معناداری دارند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش شناختی بر توجه و حافظه فعال دانش آموزان با اختلال کم توجهی بیش فعالی اثر مثبت و معناداری داشته است. نتیجه گیری: برنامه آموزشی شناختی سبب بهبود توجه و حافظه فعال دانش آموزان با اختلال کم توجهی بیش فعالی شده است.پیشنهاد می شود با طراحی و اجرای چنین برنامه هایی, بتوان توجه و حافظه فعال این دانش آموزان را ارتقاء بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهروزسرچشمه، سعیده، عاشوری، محمد، و انصاری شهیدی، مجتبی. (1396). اثربخشی آموزش شناختی بر میزان توجه و حافظه فعال کودکان با اختلال کم توجهی بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 8(21)، 6-15. SID. https://sid.ir/paper/262478/fa

    Vancouver: کپی

    بهروزسرچشمه سعیده، عاشوری محمد، انصاری شهیدی مجتبی. اثربخشی آموزش شناختی بر میزان توجه و حافظه فعال کودکان با اختلال کم توجهی بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1396؛8(21):6-15. Available from: https://sid.ir/paper/262478/fa

    IEEE: کپی

    سعیده بهروزسرچشمه، محمد عاشوری، و مجتبی انصاری شهیدی، “اثربخشی آموزش شناختی بر میزان توجه و حافظه فعال کودکان با اختلال کم توجهی بیش فعالی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 8، no. 21، pp. 6–15، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262478/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا