هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی بر میزان توجه و حافظه فعال دانش آموزان پسر با اختلال کم توجهی بیش فعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. 30 پسر با اختلال کم توجهی بیش فعالی9 تا 11 ساله به روش با روش نمونه گیری در دسترس از مدارس شهر تهران انتخاب شدند و به طور مساوی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 دانش آموز) جایگزین شدند. گروه آزمایشی، در 10 جلسه آموزش (هفته ای 2 جلسه، هر جلسه 40 دقیقه) شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. آزمودنی ها با استفاده از آزمون رنگ- واژه استروپ و آزمون حافظه فعال مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری با به کارگیری نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از متغیرهای توجه و حافظه فعال تفاوت معناداری دارند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش شناختی بر توجه و حافظه فعال دانش آموزان با اختلال کم توجهی بیش فعالی اثر مثبت و معناداری داشته است. نتیجه گیری: برنامه آموزشی شناختی سبب بهبود توجه و حافظه فعال دانش آموزان با اختلال کم توجهی بیش فعالی شده است.پیشنهاد می شود با طراحی و اجرای چنین برنامه هایی، بتوان توجه و حافظه فعال این دانش آموزان را ارتقاء بخشید.