مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

940
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

956
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر بر مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 110

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر بر مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش فعالی انجام شد. این پژوهش, یک مطالعه ی شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 32 دختر با اختلال کاستی توجه بیش فعالی شرکت کردند که به روش دردسترس از مدارس شهر کرمانشاه انتخاب شده بودند. آزمودنی ها به دو گروه 16 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش, برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر را در 18 جلسه دریافت کردند, در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه ی مشکلات رفتاری راتر (1975) و مجموعه آزمون حافظه ی فعال برای کودکان ارجمندنیا (1396) بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر بر مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال آزمودنی ها تأثیر معناداری داشت (0001/0P<). بر اساس یافته ها, برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش فعالی را بهبود بخشید. بنابراین, می توان از این برنامه به منظور بهبود مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال چنین کودکانی بهره برد و برنامه ریزی برای استفاده از برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر برای آن ها اهمیت ویژه ای دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسی زاده مقدم، حدیث، ارجمندنیا، علی اکبر، افروز، غلامعلی، و غباری بناب، باقر. (1397). اثربخشی برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر بر مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(2 )، 99-110. SID. https://sid.ir/paper/262504/fa

    Vancouver: کپی

    موسی زاده مقدم حدیث، ارجمندنیا علی اکبر، افروز غلامعلی، غباری بناب باقر. اثربخشی برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر بر مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(2 ):99-110. Available from: https://sid.ir/paper/262504/fa

    IEEE: کپی

    حدیث موسی زاده مقدم، علی اکبر ارجمندنیا، غلامعلی افروز، و باقر غباری بناب، “اثربخشی برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر بر مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش فعالی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 2 ، pp. 99–110، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262504/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا