Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    5-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    562
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه ی شناختی سال های باور نکردنی مبتنی بر برنامه ی والدین بر مشکلات رفتاری کودکان با اختلال رفتاری در شهر اصفهان انجام شد. این پژوهش یک مطالعه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 30 نفر از مادران کودکان با اختلال رفتاری شرکت کردند که به روش نمونه گیری در دسترس از دبستان پسرانه ی امیرکبیر شهر اصفهان انتخاب شدند. آزمودنی ها به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند، به نحوی که هر گروه از 15 نفر تشکیل شده بود. گروه آزمایش در 12 جلسه در برنامه ی شناختی سال های باور نکردنی شرکت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار این پژوهش پرسشنامه ی مشکلات رفتاری راتر (1975) بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نسخه ی 23 نرم افزار SPSSتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش برنامه ی شناختی سال های باور نکردنی اثر معناداری بر مشکلات رفتاری و خرده مقیاس های آن (پرخاشگری و بیش فعالی؛ اضطراب و افسردگی؛ ناسازگاری اجتماعی؛ رفتارهای ضداجتماعی؛ کمبود توجه) در کودکان با اختلال رفتاری داشت (001/0P<) و همچنین مشخص شد که آموزش برنامه ی شناختی سال های باور نکردنی باعث بهبود مشکلات رفتاری کودکان با اختلال رفتاری شد. به عبارت دیگر، استفاده از این برنامه ی آموزشی با نتایج مثبت و مؤثری همراه بود. بنابراین، توجه به برنامه ی شناختی سال های باور نکردنی ضروری است و برنامه ریزی برای ارائه آموزش این نوع برنامه ی شناختی به مادران کودکان با اختلال رفتاری اهمیت ویژه ای دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 562

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

افضلی لیلا | خمسه فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    17-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    650
  • دانلود: 

    723
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف، بررسی اثربخشی بازی درمانی با رویکرد کودک محور بر کاهش مشکلات برونی سازی شده ی دانش آموزان 9-7 ساله انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بوده است. جامعه ی پژوهش را کلیه ی دانش آموزان 9-7 ساله ای تشکیل دادند که به دلیل مشکلات رفتاری به مراکز مشاوره شهر تهران مراجعه کرده و در ارزیابی ها دارای مشکلات برونی سازی شده تشخیص داده شده بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 30 دانش آموز که طی مصاحبه تشخیصی با والدین، دارای مشکلات رفتاری تشخیص داده شده بودند، با استفاده از سیاهه ی رفتاری کودک (CBCL) ارزیابی شدند. از میان این دانش آموزان، 10 نفر که نمره ی بالاتر از نمره ی برش را کسب کردند، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. در نهایت از این تعداد 5 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و 5 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی تحت 16 جلسه بازی درمانی کودک محور قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. بعد از اتمام مداخله ی درمانی گروه آزمایش، هر دو گروه دوباره با استفاده از سیاهه ی رفتاری کودک (CBCL) به عنوان پس آزمون ارزیابی شدند. داده های به دست آمده با استفاده از مدل آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بازی درمانی با رویکرد کودک محور به کاهش معنادار مشکلات برونی سازی شده ی دانش آموزان منجر می شود (01/0P≤ ). با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که بازی درمانی کودک محور مؤثر بوده است و برای کاهش مشکلات رفتاری برونی سازی شده می توان از این مداخله استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 650

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 723 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    27-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1234
  • دانلود: 

    1012
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزّت نفس دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه ی شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری دانش آموزان پسر 8-12 ساله ی مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی در مقطع ابتدایی شهر تهران بودند. 32 نفر از این دانش آموزان به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (16 نفر در هر گروه) قرار گرفتند و سپس با استفاده از پرسشنامه های اطلاعات سیاهه ی رفتاری کودک ( آخنباخ/1978) و عزت نفس کوپر اسمیت ( 1967) سنجیده شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه ی یک ساعته، تحت آموزش برنامه ی مهارت های اجتماعی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که با آموزش مهارت های اجتماعی، عزّت نفس دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی به طور معنا داری افزایش یافت (01/0=P) و این اثر تا یک ماه بعد از جلسات آموزشی تداوم داشت. از یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی می تواند، میزان عزّت نفس آن ها را افزایش دهد، لذا تدوین برنامه های مدون آموزش مهارت های اجتماعی و گنجاندن آن در برنامه های آموزشی این کودکان به عنوان آموزش مکمل، مفید خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1012 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    39-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    420
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش و تمرین توجه بر توانایی املاءنویسی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری سه ماهه بود. جامعه ی آماری، کلیه ی دانش آموزان دختر سوم ابتدایی شهریار و ملارد به تعداد 23839 نفر در سال 96-95 بودند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از 4 منطقه بود، که دو منطقه ی ملارد و شهریار انتخاب و از 260 مدرسه، سه مدرسه حاجیه نوری، مریم و حضرت زینب انتخاب شدند. از هر مدرسه 2 کلاس و پس از غربال گری با آزمون هوشی ریون و آزمون املای معلم ساخته 30 نفر انتخاب و دو گروه 15 نفری شدند. علاوه بر دو آزمون هوش ریون و آزمون املای معلم ساخته، برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی، آزمون معلم ساخته ی عملکرد تحصیلی نیز به کار گرفته شد. و آزمون عملکرد تحصیلی 1395 با 30 سؤال توسط معلم تهیه شد. آموزش مبتنی بر برنامه ی فلچر 2007 طی ده جلسه ی 45 دقیقه ای هفته ای دوبار اجرا شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش و تمرین توجه بر توانایی املاءنویسی (19/21=F، 0001/0=P) و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود (67/22 =F، 001/0 =P) و تأثیر در مرحله ی پیگیری پایدار ماند. از آنجا که آموزش و تمرین توجه به بالا بردن توانایی املاءنویسی و عملکرد تحصیلی منجر می شود، معلمان می توانند از این روش برای پیشگیری از اختلال املاءنویسی و کاهش عملکرد تحصیلی و رفع این اختلال در مدارس استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آریاپوران سعید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    51-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1252
  • دانلود: 

    941
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی تعامل مادر-کودک با نشانه های اختلال های اضطرابی در کودکان ناشنوا و نیمه شنوا بود. روش پژوهش همبستگی بود. از میان مادران دارای کودکان با مشکلات شنوایی، در شهرستان های بروجرد، ملایر، تویسرکان و نهاوند به صورت سرشماری، 69 مادر (37 مادر کودکان ناشنوا و 32 مادر کودکان نیمه شنوا)انتخاب شدند و در پژوهش شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های اضطراب کودکان اسپنس: نسخه ی والدین (1992) و رابطه ی مادر-کودک (1998) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا)، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری با روش گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که 15/15 درصد کودکان ناشنوا و 33/8 درصد کودکان نیمه شنوا از نشانه های کلی اختلال های اضطرابی بهره مند بودند. نتایج آزمون مانوا نشان داد که نشانه های اختلال های اضطرابی و ابعاد رابطه ی کودک-مادر در دو گروه کودکان ناشنوا و نیمه شنوا تفاوت نداشت؛ اما در کودکان نیمه شنوا اضطراب اجتماعی و در کودکان ناشنوا ترس از جراحت جسمانی بیشتر بوده است. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط نزدیک مادر-کودک با اختلال های اضطرابی رابطه ی منفی و تعارض مادر-کودک با اختلال های اضطرابی رابطه ی مثبت داشت. ارتباط نزدیک مادر-کودک به صورت منفی نشانه های اختلال های اضطرابی کودکان دارای مشکلات شنوایی را پیش بینی کرده است. براساس نتایج، آموزش ارتباط مادر-کودک به مادران کودکان دارای مشکلات شنوایی برای کاهش نشانه های اختلال های اضطرابی آن ها پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 941 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    65-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    563
  • دانلود: 

    383
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رابطه ی والد-کودک، بر کاهش نشانه های کودکان 6-11 ساله ی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه بود. در یک مطالعه ی شبه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با سه گروه آزمایشی 1-دارودرمانی، 2-ترکیبی (دارودرمانی و آموزش) و 3-آموزش، مادران 30 کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه، به صورت روش نمونه گیری چندمرحله ای (انتخاب تصادفی در مناطق آموزش و پرورش تهران، مدارس و دانش آموزان) انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند. گروه ترکیبی و آموزش به مدت 10 جلسه تحت آموزش برنامه ی گروهی آموزش مبتنی بر رابطه ی والد-کودک قرار گرفت و گروه دارودرمانی فقط دارو دریافت کردند. آزمودنی ها به وسیله ی مقیاس کانرز قبل از مداخله و بعد از مداخله ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجرای برنامه ی آموزشی مبتنی بر رابطه ی والد-کودک به همراه دارودرمانی منجر به کاهش معنادار نشانه های اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان شده است. بنابراین، آموزش مبتنی بر رابطه ی والد-کودک به همراه دارودرمانی در کاهش معنادار نشانه های اختلال بیش فعالی و نقص توجه کودکان مؤثر است؛ لذا پیشنهاد می شود درمانگران از این روش برای کمک به این گروه از کودکان استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 563

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 383 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    75-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    358
  • دانلود: 

    645
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی اثربخشی برنامه ی آموزشی خانواده محور بر رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش انجام شد. پژوهش حاضر، یک مطالعه ی شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش را مادران دختران تیزهوش تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد، به طوری که در این پژوهش 30 نفر از مادران دختران تیزهوش شرکت کردند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش، برنامه ی آموزشی خانواده محور در 12 جلسه ی 90 دقیقه ای آموزش داده شد، ولی به گروه کنترل این نوع آموزش ارائه نشد. ابزار های پژوهش مقیاس رضامندی زوجیت افروز (1389) و پرسشنامه ی سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) بود. داده ها با آزمون آماری تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. نتایج نشان داد که در پس آزمون، میانگین نمرات سلامت روان و خرده مقیاس های آن (علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، کارکرد اجتماعی، علائم افسردگی) در گروه آزمایش به طور معناداری کم تر از گروه کنترل و میانگین نمرات رضامندی زوجیت گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (0001/0P<). همچنین تمامی نمرات در مرحله ی پس آزمون نسبت به پیگیری تفاوت معناداری نداشتند(05/0P>). برنامه ی آموزشی خانواده محور باعث بهبود رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش شد. بنابراین، توجه به متغیرهایی از جمله رضامندی زوجیت و سلامت روان ضروری است و برنامه ریزی برای ارائه برنامه ی آموزشی خانواده محور به این گروه از افراد اهمیت ویژه ای دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 645 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Jahandar SoheIla | Kakbaraee Keivan

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    89-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    121
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The aim of present study was to investigate the effectiveness of Applied Behavioral Analysis on social skills development of children with autism spectrum disorder. The study was a quasi-experimental research with a pre-test-post-test-follow-up with control group. A sample of 30 children with the diagnosis of autism spectrum disorder in Kermanshah is selected using available sampling method, who were randomly assigned to experiment and control groups of 15. The experiment group received social skills training program for 8 months using applied behavioral analysis method. The research tool was Winelend Social Growth Scale and the data were analyzed using SPSS19. The findings showed that there is a significant difference between the pre-test and post-test scores (eight month intervals) and the follow-up (one month interval) of the experiment group in social skill growth (p<0/01). The results of this study show that the therapeutic method of applied behavioral analysis is effective for improving the social skills of children with autism spectrum disorder. Therefore, the implementation of this therapeutic approach is recommended along with the rest of the treatments.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    99-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    938
  • دانلود: 

    934
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر بر مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش فعالی انجام شد. این پژوهش، یک مطالعه ی شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 32 دختر با اختلال کاستی توجه بیش فعالی شرکت کردند که به روش دردسترس از مدارس شهر کرمانشاه انتخاب شده بودند. آزمودنی ها به دو گروه 16 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر را در 18 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه ی مشکلات رفتاری راتر (1975) و مجموعه آزمون حافظه ی فعال برای کودکان ارجمندنیا (1396) بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر بر مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال آزمودنی ها تأثیر معناداری داشت (0001/0P<). بر اساس یافته ها، برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال کودکان با اختلال کاستی توجه بیش فعالی را بهبود بخشید. بنابراین، می توان از این برنامه به منظور بهبود مشکلات رفتاری و حافظه ی فعال چنین کودکانی بهره برد و برنامه ریزی برای استفاده از برنامه ی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه ی آینده نگر برای آن ها اهمیت ویژه ای دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 938

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 934 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    111-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    531
  • دانلود: 

    696
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف طراحی و ساخت برنامه ی پویانمایی اجتماعی برای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و اثربخشی آن بر مهارت های ارتباطی و اجتماعی این کودکان انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه ی شبه آزمایشی با گروه کنترل و پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه ی آماری پژوهش، شامل کلیه ی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم شهر تهران بود که از میان آن ها 16 پسر با اتیسم خفیف در بازه ی سنی 5-10 سال به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. سپس کودکان گروه آزمایش در 30 جلسه ی یک ساعته، سه روز در هفته، شرکت کرده و برنامه ی پویانمایی اجتماعی را دریافت کردند که علاوه بر پویانمایی، شامل به کارگیری عروسک های دستی و انگشتی، پازل، کارت های مصور داستان، ماسک های هیجانی، و بازی های خانواده محور بود. والدین در هر دو گروه قبل و پس از مداخله به فهرست ارزیابی درمان اتیسم(ATEC)( ریملند و ادلسن، 2012) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss نسخه ی 21، از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نمرات گروه آزمایش در مرحله ی پس آزمون کاهش معناداری در تمام خرده مقیاس های آزمون(کارکرد ارتباطی، اجتماعی، شناختی، و رفتارهای تکراری و کلیشه ای) نسبت به پیش آزمون دارد و همچنین بین دو گروه در تمام خرده مقیاس های آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (001/0P<). بنابراین، می توان چنین نتیجه گیری کرد که کاهش نمرات در خرده مقیاس های فهرست ارزیابی درمان اتیسم ناشی از بهبود عملکرد این کودکان است. نتایج نشان می دهد برنامه ی فوق به منظور ارتقاء مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان طیف اتیسم اثربخش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 531

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 696 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0