مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

361
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

681
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و بررسی اثربخشی برنامه ی آموزشی خانواده محور بر رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 88

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی اثربخشی برنامه ی آموزشی خانواده محور بر رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش انجام شد. پژوهش حاضر, یک مطالعه ی شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون, پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش را مادران دختران تیزهوش تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد, به طوری که در این پژوهش 30 نفر از مادران دختران تیزهوش شرکت کردند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش, برنامه ی آموزشی خانواده محور در 12 جلسه ی 90 دقیقه ای آموزش داده شد, ولی به گروه کنترل این نوع آموزش ارائه نشد. ابزار های پژوهش مقیاس رضامندی زوجیت افروز (1389) و پرسشنامه ی سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) بود. داده ها با آزمون آماری تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. نتایج نشان داد که در پس آزمون, میانگین نمرات سلامت روان و خرده مقیاس های آن (علائم جسمانی, اضطراب و اختلال خواب, کارکرد اجتماعی, علائم افسردگی) در گروه آزمایش به طور معناداری کم تر از گروه کنترل و میانگین نمرات رضامندی زوجیت گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (0001/0P<). همچنین تمامی نمرات در مرحله ی پس آزمون نسبت به پیگیری تفاوت معناداری نداشتند(05/0P>). برنامه ی آموزشی خانواده محور باعث بهبود رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش شد. بنابراین, توجه به متغیرهایی از جمله رضامندی زوجیت و سلامت روان ضروری است و برنامه ریزی برای ارائه برنامه ی آموزشی خانواده محور به این گروه از افراد اهمیت ویژه ای دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی زاده، مرجان، ابوالمعالی، خدیجه، و ارجمندنیا، علی اکبر. (1397). طراحی و بررسی اثربخشی برنامه ی آموزشی خانواده محور بر رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(2 )، 75-88. SID. https://sid.ir/paper/262506/fa

    Vancouver: کپی

    علی زاده مرجان، ابوالمعالی خدیجه، ارجمندنیا علی اکبر. طراحی و بررسی اثربخشی برنامه ی آموزشی خانواده محور بر رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(2 ):75-88. Available from: https://sid.ir/paper/262506/fa

    IEEE: کپی

    مرجان علی زاده، خدیجه ابوالمعالی، و علی اکبر ارجمندنیا، “طراحی و بررسی اثربخشی برنامه ی آموزشی خانواده محور بر رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 2 ، pp. 75–88، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262506/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button