مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,787
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,365
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی درمانی با استفاده از شن بر رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 14

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی با استفاده از شن بر رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان پسر 7 تا 11 ساله مبتلا به اختلال اتیسم مراکز درمانی و توان بخشی شهر تهران در سال 1397 بودند, تشکیل دادند. از بین جامعه هدف 16 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس بر اساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم انتخاب و در دو گروه آزمایش (8 نفر) و کنترل (8 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. از مقیاس تجدیدنظر شده رفتارهای چالشی بودفیش, سیمونز, پارکر و لوییز (2000) برای ارزیابی رفتارهای چالشی و فرم والد پرسشنامه اضطراب اسپنس, بارت و تارنر (2003), برای ارزیابی اضطراب استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقه ای در طول دو ماه و نیم روش مداخله ای بازی درمانی با استفاده از شن را به صورت انفرادی دریافت کرد. در پایان مجددا هردو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها یافته های این پژوهش نشان داد که بازی درمانی با استفاده از شن موجب کاهش رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا شد. نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده می توان از بازی درمانی با استفاده از شن به منظور کاهش رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد به عنوان یک روش مداخله ای موثر سود جست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریفی درآمدی، پرویز، فتح آبادی، روح اله، بختیاروند، مرتضی، و احمدی، احمد. (1398). اثربخشی بازی درمانی با استفاده از شن بر رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. توانمند سازی کودکان استثنایی، 10(1 )، 1-14. SID. https://sid.ir/paper/262581/fa

    Vancouver: کپی

    شریفی درآمدی پرویز، فتح آبادی روح اله، بختیاروند مرتضی، احمدی احمد. اثربخشی بازی درمانی با استفاده از شن بر رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1398؛10(1 ):1-14. Available from: https://sid.ir/paper/262581/fa

    IEEE: کپی

    پرویز شریفی درآمدی، روح اله فتح آبادی، مرتضی بختیاروند، و احمد احمدی، “اثربخشی بازی درمانی با استفاده از شن بر رفتارهای چالشی و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 10، no. 1 ، pp. 1–14، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262581/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا