مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,273
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,463
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط خودتنظیمی و تسلط جمعی با بهزیستی روان شناختی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 42

چکیده

 امروزه یکی از دغدغه های نظام های آموزشی دنیا, ارتقای بهزیستی و سلامت روان یادگیرندگان است و از آنجا که عوامل فردی و اجتماعی گوناگونی در داشتن احساس بهزیستی تاثیرگذارند, شناسایی متغیرهای مرتبط با این حوزه ضروری به نظر می رسد. هدف از این پژوهش, بررسی رابطه بین ابعاد خودتنظیمی و تسلط جمعی با بهزیستی روان شناختی است. روش پژوهش, همبستگی است و بدین منظور تعداد 300 نفر (170 دختر, 130 پسر) از دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه های یادگیری خودتنظیمی (بوفارد و همکاران, 1995), تسلط جمعی (هابفول, 2000) و بهزیستی روان شناختی (ریف, 1989) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل یافته ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون, بیانگر ارتباط مثبت و معنی دار بین ابعاد خودتنظیمی (فراشناخت, شناخت و انگیزش) و نیز تسلط جمعی با بهزیستی روان شناختی است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری به شیوه گام به گام نشان داد که فراشناخت, انگیزش و تسلط جمعی با هم قادر به پیش بینی 26 درصد از تغییرات نمره کل بهزیستی روان شناختی هستند. با توجه به ارتباط بین متغیرها و پیش بینی بخشی از تغییرات بهزیستی روان شناختی به وسیله خودتنظیمی و بخشی به وسیله تسلط جمعی, لازم است معلمان و والدین, هم اهمیت تلاش های فردی و هم کمک گرفتن به موقع و بجا از اطرافیان را برای دانش آموزان مشخص سازند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربانی، رقیه، و فولادچنگ، محبوبه. (1394). ارتباط خودتنظیمی و تسلط جمعی با بهزیستی روان شناختی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(8 )، 31-42. SID. https://sid.ir/paper/262927/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی رقیه، فولادچنگ محبوبه. ارتباط خودتنظیمی و تسلط جمعی با بهزیستی روان شناختی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی[Internet]. 1394؛2(8 ):31-42. Available from: https://sid.ir/paper/262927/fa

    IEEE: کپی

    رقیه قربانی، و محبوبه فولادچنگ، “ارتباط خودتنظیمی و تسلط جمعی با بهزیستی روان شناختی،” پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، vol. 2، no. 8 ، pp. 31–42، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262927/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button