مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,093
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

963
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فضای مجازی و نو مفهوم پردازی در مؤلفه های تربیت دینی: چالش و ضرورتی مغفول در نظریه پردازی های تربیتی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 32

چکیده

 عده ای بر این باورند که اساسا «خلق ابزار, تابع نوع تفکر آدمی است». عده ایی نیز بر این باورند که «فکر, تابع ابزارهایی است که آدمی خلق می کند» و دسته سومی نیز هستند که معتقدند بین ابزاری که آدمی تولید می کند و تفکر او, نوعی هم گرایی و سازواری می توان به وجود آورد. اگر این پیش فرض که فناوری زاینده ی تفکر و دانش مختص به خود است (دیدگاه دسته دوم) را بپذیریم؛ بنابراین باید بپذیریم که نخست اینکه فناوری در ایجاد و تحول در معنی و مفهوم دانش نقش بنیادی ایفا می کند. دوم اینکه فناوری مجازی در آینده غیر قابل کنترل است. سوم اینکه باید به منظور کنار آمدن با بعضی از اقتضائات غیر قابل اجتناب فناوری و فضای مجازی, در مؤلفه های تربیت دینی اعم از مفاهیم, تعاریف, حدود و ثغور, دانش دینی, رفتار و عمل دینی نومفهوم پردازی[1] اجتهادی متساهل صورت گیرد. چهارم اینکه به جای منفی دیدن اثرهای هر چند درظاهر چالشی و غیر قابل اجتناب فناوری, آن را فرصتی مثبت برای ارائه ی تلقی های نو از دین و مؤلفه های تربیت دینی بدانیم. این مقاله در پی تبیین مناسبت نوع دوم بین فناوری و تربیت دینی و الزامات منطقی پذیرش آن است که با روش مفهوم پردازی مفاهیم کلیدی بحث و تحلیل انتقادی (نقد گفتمان های حاکم بر تلقی نسبت به ابزار و رسانه), نومفهوم پردازی مفاهیم اساسی بحث و همچنین استنتاج (استنتاج مدلولاتی برای تربیت دینی متناظر با ماهیت رسانه های مجازی) تدوین شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادی، سیدمهدی. (1395). فضای مجازی و نو مفهوم پردازی در مؤلفه های تربیت دینی: چالش و ضرورتی مغفول در نظریه پردازی های تربیتی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(2 (پیاپی 14) )، 23-32. SID. https://sid.ir/paper/262987/fa

    Vancouver: کپی

    سجادی سیدمهدی. فضای مجازی و نو مفهوم پردازی در مؤلفه های تربیت دینی: چالش و ضرورتی مغفول در نظریه پردازی های تربیتی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی[Internet]. 1395؛4(2 (پیاپی 14) ):23-32. Available from: https://sid.ir/paper/262987/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی سجادی، “فضای مجازی و نو مفهوم پردازی در مؤلفه های تربیت دینی: چالش و ضرورتی مغفول در نظریه پردازی های تربیتی،” پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، vol. 4، no. 2 (پیاپی 14) ، pp. 23–32، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262987/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button