مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,228
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

584
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی متغیرهای رورشاخ بر اساس نظام جامع اکسنر (2003) در گروه های سنی 7-5 ساله، 9 ساله، 10 ساله، 11 ساله، 12 ساله

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 86

چکیده

 مقدمه: آزمون رورشاخ یکی از مشهورترین آزمون های فرافکن است که از زمان ابداع تاکنون, پژوهش های متعددی را به خود اختصاص داده است. همچنین محققان دریافته اند که کودکان و نوجوانان نمرات اساسا متفاوتی را در آزمون رورشاخ نسبت به بزرگسالان تولید می کنند.هدف: هدف اساسی پژوهش حاضر تعیین تفاوت نتایج نمونه های غیربالینی 7-5, 9, 10, 11 و 12 ساله با یکدیگر بوده است تا مشخص گردد آیا می توان از یک تغییر خطی در متغیرهای رورشاخ با توجه به سن یا تحول روان شناختی سخن گفت؟روش: تحقیق حاضر پیرو طرحی علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش از دو قسمت تشکیل شده است: دانش آموزان پژوهش حاضر و نیز, پژوهش های دلاوری (1390), کاشفی (1392), محسنی زاده (1392) حسینی نسب (2016). البته قابل ذکر است که دانش آموزان پژوهش حاضر شامل 99 کودک 12 ساله بود که در پایه ی ششم مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند و از 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران (شمال, جنوب, شرق, غرب, مرکز) انتخاب شده و توسط آزمون رورشاخ مورد آزمایش قرارگرفته اند.یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین نمونه های سنین مختلف در برخی متغیرهای گستره, محتوا, تعیین کننده, کیفیت تحولی و کیفیت شکل و پاسخ های رایج تفاوت معناداری وجود داشت.نتیجه گیری: از تفاوت هایی بین گروه های سنی مشاهده شد, چنین به نظر می رسد که تغییر هم نوا و یا خطی در این گروه های سنی وجود ندارد. اما با نگاه تحولی می توان تفاوت های معناداری را در متغیرهای رورشاخ مشاهده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هادئی، نفیسه، و شعیری، محمدرضا. (1396). مقایسه ی متغیرهای رورشاخ بر اساس نظام جامع اکسنر (2003) در گروه های سنی 7-5 ساله, 9 ساله, 10 ساله, 11 ساله, 12 ساله. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 4(4 )، 69-86. SID. https://sid.ir/paper/263322/fa

    Vancouver: کپی

    هادئی نفیسه، شعیری محمدرضا. مقایسه ی متغیرهای رورشاخ بر اساس نظام جامع اکسنر (2003) در گروه های سنی 7-5 ساله, 9 ساله, 10 ساله, 11 ساله, 12 ساله. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1396؛4(4 ):69-86. Available from: https://sid.ir/paper/263322/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه هادئی، و محمدرضا شعیری، “مقایسه ی متغیرهای رورشاخ بر اساس نظام جامع اکسنر (2003) در گروه های سنی 7-5 ساله, 9 ساله, 10 ساله, 11 ساله, 12 ساله،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 4، no. 4 ، pp. 69–86، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263322/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button