Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

882
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

672
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی معنادرمانی گروهی بر امید به زندگی دبیران دبیرستان های شهرستان میانه

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 57

چکیده

 مقدمه: معلمان به واسطه ماهیت شغلی خود, با مشکلات عدیده ا (پرحجمی کار, افت تحصیلی دانش آموزان, حقوق و مزایای ناکافی, ...) مواجه هستند, که این مشکلات همگی بر سلامت آنها تاثیرگذار بوده و با استمرار این مشکلات آسیب پذیری آنها را بالا برده و نهایتا ممکن است منجربه بیماری و کاهش امید به زندگی در میان آنان شود. هدف: هدف پژوهش حاضر, اثربخشی معنادرمانی گروهی بر امید به زندگی دبیران زن دبیرستان های شهرستان میانه در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش بررسی: در این پژوهش از روش تحقیق نیمه تجربی طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شده است. برای این منظور پس از نمونه گیری از جامعه آماری 200 نفره دبیران, تعداد60 نفر از دبیران زن دبیرستانها به شیوه در دسترس انتخاب و از این تعداد 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. روش معنادرمانی گروهی طی هشت جلسه هر هفته دو جلسه برای گروه آزمایش اجراشد و به گروه کنترل, آموزشی داده نشد. همه آزمودنی ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن, آزمون امید به زندگی میلر را پر کردند. در مرحله بعد جهت سنجش ماندگاری آموزش های داده شده پس از 1 ماه آزمون پیگیری امید به زندگی اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس دوطرفه همبسته استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نشان می دهد که میزان امید به زندگی در گروه آزمایش بطور معناداری بیشتر از گروه کنترل است (p<0.001) و میزان امید به زندگی در مرحله پس آزمون بیشتر از پیشآزمون و پیگیری و در مرحله پیگیری بیشتر از پیش آزمون هست (p<0.001).نتیجه گیری:نتایج تحقیق نشان می دهد که می توان از روش معنادرمانی گروهی به عنوان روشی مستقل ویا در کنار سایر درمان ها در جهت افزایش امید به زندگی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، فریبا. (1394). اثربخشی معنادرمانی گروهی بر امید به زندگی دبیران دبیرستان های شهرستان میانه. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 2(4 )، 45-57. SID. https://sid.ir/paper/263482/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی فریبا. اثربخشی معنادرمانی گروهی بر امید به زندگی دبیران دبیرستان های شهرستان میانه. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1394؛2(4 ):45-57. Available from: https://sid.ir/paper/263482/fa

    IEEE: کپی

    فریبا موسوی، “اثربخشی معنادرمانی گروهی بر امید به زندگی دبیران دبیرستان های شهرستان میانه،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 2، no. 4 ، pp. 45–57، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263482/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا