مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

899
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

845
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی زن دوم در سینمای ایران

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 207

چکیده

 مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 می پردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانه شناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری, رمزگان فنی و با به کارگیری رمزگان روایی بارت, ارجاعات و دلالت های موجود در متن فیلم, مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها, سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران», «زن دوم», «پاتو زمین نذار» و «زندگی خصوصی» که به روشی هدفمند برگزیده شده اند, شخصیت زن دوم واکاوی و بازنمایی سینمایی از شخصیت زن دوم و کلیشه های به کار رفته در این بازنمایی آشکار شود.بنابر نتایج این مقاله می توان گفت در بازنمایی زن دوم شاهد کلیشه هایی هستیم که به کرات به تصویر در آمده اند. کلیشه هایی چون: «یافتن تکیه گاه عاطفی», «زن مدرن و مستقل», «زن مطلقه», «اغواگری», «تنهایی», «مادرانگی», «دین داری», «تبرئه شدن و مظلومیت», «ارتباط پنهانی» و «بی آبرویی» از عمده کلیشه های مطرح شده در این فیلم ها هستند. با بررسی این فیلم ها مشخص شد که زن دوم هرچند عمدتا در ابتدای امر اغواگر و فریبنده ظاهر می شود, اما در جریان داستان در جستجوی نقش همسر و در پی تشکیل کانون خانوادگی ست و در نهایت او از تقصیر ورود به این رابطه تبرئه می شود. انگشت اتهام در خصوص ازدواج دوم عمدتا به سوی مردان متاهل است و اراده آن ها در ورود به این ارتباط اصیل شمرده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، محمدتقی، و محمدزاده، زهرا. (1395). بازنمایی زن دوم در سینمای ایران. مطالعات رسانه های نوین، 2(6 )، 163-207. SID. https://sid.ir/paper/264619/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی محمدتقی، محمدزاده زهرا. بازنمایی زن دوم در سینمای ایران. مطالعات رسانه های نوین[Internet]. 1395؛2(6 ):163-207. Available from: https://sid.ir/paper/264619/fa

    IEEE: کپی

    محمدتقی کرمی، و زهرا محمدزاده، “بازنمایی زن دوم در سینمای ایران،” مطالعات رسانه های نوین، vol. 2، no. 6 ، pp. 163–207، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264619/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button