مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

768
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه پل هرست در باب تربیت دینی بر مبنای تئوری تربیت فضیلت محور افلاطون

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 136

چکیده

 هرست متفکر تحلیلی معاصر, امکان تربیت دینی را به دلیل الزام آور بودن و در نتیجه سلب امکان زیست انتقادی و خلاقانه از متربی, بی معنا و متناقض و مانعی برای رشد او می داند. به زعم هرست, غایت تربیت, آزاد ساختن ذهن متربی از هر آن چیزی است که ذهن را از کارکرد خاص آن-عقلانیت-به دور می دارد, یعنی رهایی اندیشه و فعل آدمی از خطا و اشتباه بدون هیچ گونه الزام بیرونی. این همان تربیت آزاد در زبان هرست و تربیت فضیلت محور در یونان باستان است که پیشینه ی آن به افلاطون بازمی گردد. از آنجا که تربیت فضیلت محور نوعی از عقلانیت را می طلبد, بین افلاطون و هرست تفاوتی نیست؛ اما افلاطون هرگز تربیت فضیلت محور را هم عرض تربیت دینی قرار نداده است, بلکه همواره تربیت فضیلت محور را فروتر از تربیت دینی شناسانده است, هم عرضی آن ها به حسب اعتبار آن دو است والا تقابل میان آن ها, تقابل طولی است؛ زیرا مطابق مابعدالطبیعه ی افلاطونی تربیت فضیلت محور منهای دین, توقف سیر تکاملی متربی را به همراه خواهد داشت. از منظر افلاطون, زمانی که تعارض اصول تربیتی با یکدیگر روی می دهد, نوعی اصول تربیتی غیرتجربی و غیراستدلالی منبعث از معرفت شهودی ضروری است؛ اصولی که در نظریه ی تربیتی هرست نفی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی کوهانستانی، مریم، و فنی اصل، عباس. (1398). بررسی دیدگاه پل هرست در باب تربیت دینی بر مبنای تئوری تربیت فضیلت محور افلاطون. فلسفه تربیت، 4(1 )، 111-136. SID. https://sid.ir/paper/264977/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی کوهانستانی مریم، فنی اصل عباس. بررسی دیدگاه پل هرست در باب تربیت دینی بر مبنای تئوری تربیت فضیلت محور افلاطون. فلسفه تربیت[Internet]. 1398؛4(1 ):111-136. Available from: https://sid.ir/paper/264977/fa

    IEEE: کپی

    مریم سلطانی کوهانستانی، و عباس فنی اصل، “بررسی دیدگاه پل هرست در باب تربیت دینی بر مبنای تئوری تربیت فضیلت محور افلاطون،” فلسفه تربیت، vol. 4، no. 1 ، pp. 111–136، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264977/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button