مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

593
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم از منظر فرضیه ی مبتدا

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 72

چکیده

 یکی از نظریه هایی که چگونگی تولید زبان با زبان آموز را تبیین می کند, نظریه ی پردازش پذیری (پینمان, 1998) است. این نظریه پیوست­ هایی دارد که یکی از آن ها فرضیه ی مبتدا است. این فرضیه به پیش بینی نحوه و روند مبتداسازی در مراحل گوناگون زبان آموزی اقدام می کند و آن را دارای سه مرحله می داند. براساس فرضیه ی مبتدا, زبان آموزان در مرحله ی اوّل تولید جملات به زبان دوم, تفاوتی میان نقش دستوری مبتدا و فاعل قائل نمی شوند. در مرحله ی دوم, افزوده ها در جایگاه آغازین ظاهر می شوند و در مرحله ی سوم, موضوع کانونی غیر فاعلی­ ای در این جایگاه قرار می گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر جلب توجّه معلّمان زبان فارسی به ضرورت آگاه کردن فارسی آموزان از ترتیب واژگانی کمابیش آزاد در جملات فارسی است. مسئله ی نوشتار پیش رو بررسی مبتداسازی در سطوح مختلف فارسی آموزی برمبنای فرضیه ی مبتداست. برای پرداختن به مسئله ی یادشده, در ابتدا تعداد (48) فایل صوتی اجرای برخط آزمون تعیین سطح گفتار دو دوره ی دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی براساس دستورالعمل ارزیابی تولیدات زبانی بنیاد سعدی سطح بندی شد؛ سپس تعداد (482) جمله ی دارای فاعل و ساخت موضوعی کامل از فایل های صوتی به منظور تحلیل استخراج شد. نتیجه ی تحلیل داده های نهایی این بود که فرضیه ی مبتدا درخصوص یادگیری زبان فارسی به تمامی صادق نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهباز، منیژه. (1398). یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم از منظر فرضیه ی مبتدا. مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران، 7(4 )، 55-72. SID. https://sid.ir/paper/265986/fa

    Vancouver: کپی

    شهباز منیژه. یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم از منظر فرضیه ی مبتدا. مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران[Internet]. 1398؛7(4 ):55-72. Available from: https://sid.ir/paper/265986/fa

    IEEE: کپی

    منیژه شهباز، “یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم از منظر فرضیه ی مبتدا،” مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران، vol. 7، no. 4 ، pp. 55–72، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/265986/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button