مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

524
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: عرفان اسلامی و آداب معنوی آموزش هنر (با تأکید بر فتوت نامه ها) (عنوان عربی: العرفان الإسلامی والآداب المعنویة لتعلیم الفنّ؛ کتب الفتوّات أُنموذجاً)

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 139

کلیدواژه

استاد و شاگردی (کلیدواژه عربی: العرفان الإسلامی والآداب المعنویة لتعلیم الفنّQ2
کتب الفتوّات أُنموذجاً)Q2

چکیده

 چکیده فارسی: فتوت نامه رساله­ ای با رویکرد عرفانی است که در آن, شرایط عضویت در حلقه اهل فتوت (جوانمردان) ذکر شده است. این متون قوانین و آداب خاص هر صنعت (هنر یا پیشه) و دستورالعمل های آموزش آن به فراگیران را بر اساس سلسله مراتب استاد شاگردی ارائه می کنند. این مقاله به سبک مسئله محور و با روش تحقیق کتابخانه ای و مراجعه به منابع معتبر و مرتبط با مسئله, ضمن تحلیل مفهوم فتوت و مراتب و قواعد آن در متون عرفانی, به بررسی ارتباط فتوت نامه ها با اصناف, حرفه ها, هنر و صنعت پرداخته است. مهم ترین یافته های این پژوهش, ناظر به راهکارهای آموزش هنر اسلامی و تربیت حرفه ای هنرآموزان در فتوت نامه ها است که برخی از آنها عبارت اند از: تربیت توأم با نظم و سختگیری از جانب استاد, توجه و تأکید بر ظاهر و باطن در شیوه های آموزشی, تلفیق آداب و رسوم ایرانی با ارزش های اسلامی, اجرای نظام استاد و شاگردی. چکیده عربی: کتاب الفتوّة رسالة ذات طابع عرفانی تُذکر فیها شروط الانضمام الى حلقات أهل الفتوة (الفتیان). تطرح هذه النصوص القوانین والآداب الخاصّة بکل حرفة (فناً أو مهنة) وارشادات تعلّمها لمتعلمیها على أساس سلسلة مراتب الاستاذ والتلمیذ. یسیر هذا البحث وفقاً لاسلوب المسألة المحوریة ویتقدم بطریقة التحقیق المکتبی, وبالرجوع الى المصادر المعتبرة وذات العلاقة بالمسألة, وفی سیاق تحلیل مفهوم الفتوة ومراتبها وقواعدها فی النصوص العرفانیة, لیبحث علاقة کتب الفتوّة مع الأصناف, والحِرف, والفنون, والصناعات. أهمّ مُعطیات هذا البحث تشیر الى أسالیب تعلیم الفن الإسلامی والتربیة المهنیة للمتعلمین فی کتب الفتوّات, التی نذکر منها على سبیل المثال: أن التربیة تقترن بالنظم والصرامة من قبل الاستاذ, والاهتمام والتأکید على الظاهر والباطن فی طرائق التعلیم, والمزج بین آداب والتقالید الایرانیة والقیم الإسلامیة, وتطبیق نظام الاستاذ والتلمیذ.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بینای مطلق، سعید، و ایزدی دهکردی، سیده مریم. (1397). عنوان فارسی: عرفان اسلامی و آداب معنوی آموزش هنر (با تأکید بر فتوت نامه ها) (عنوان عربی: العرفان الإسلامی والآداب المعنویة لتعلیم الفنّ؛ کتب الفتوّات أُنموذجاً). پژوهش نامه مذاهب اسلامی، 5(10 )، 117-139. SID. https://sid.ir/paper/266352/fa

    Vancouver: کپی

    بینای مطلق سعید، ایزدی دهکردی سیده مریم. عنوان فارسی: عرفان اسلامی و آداب معنوی آموزش هنر (با تأکید بر فتوت نامه ها) (عنوان عربی: العرفان الإسلامی والآداب المعنویة لتعلیم الفنّ؛ کتب الفتوّات أُنموذجاً). پژوهش نامه مذاهب اسلامی[Internet]. 1397؛5(10 ):117-139. Available from: https://sid.ir/paper/266352/fa

    IEEE: کپی

    سعید بینای مطلق، و سیده مریم ایزدی دهکردی، “عنوان فارسی: عرفان اسلامی و آداب معنوی آموزش هنر (با تأکید بر فتوت نامه ها) (عنوان عربی: العرفان الإسلامی والآداب المعنویة لتعلیم الفنّ؛ کتب الفتوّات أُنموذجاً)،” پژوهش نامه مذاهب اسلامی، vol. 5، no. 10 ، pp. 117–139، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button