Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,015
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

748
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل زمان روایی در دو فیلم درباره الی و گذشته از دیدگاه ژرار ژنت

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 50

چکیده

 در این پژوهش تلاش شده است تا با رویکردی ساختارگرایانه, روایت دو فیلم از فیلم های اخیر سینمای ایران یعنی درباره الی (1388) و گذشته (2013) موردبررسی و مطالعه قرار بگیرند. تئوری های ژرار ژنت در باب روابط زمانی میان سطح داستان و سطح روایت در این آثار بکار بسته شده تا به درک پیچیدگی های این آثار کمک کنند. هدف این پژوهش ارائه چارچوب ساختاری دو اثر موفق از سینمای ایران است تا بتواند راهگشایی برای فیلم سازان جوان و علاقه مندان به مطالعات سینمایی و روایت شناسی باشد. این پژوهش مطالعه ای توصیفی تحلیلی است که به روش مطالعات کتابخانه ای و مشاهده فیلم انجام گرفته است. زمان یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در سینمای فرهادی است و مسئله اصلی این مقاله بررسی چگونگی کاربست زمان و تاثیرات آن بر کلیت روایت است. نتایج این مطالعه نشان داد که به جهت وفاداری به ژانر سینمای واقع گرا در فیلم درباره الی ترتیب رویدادها, ترتیبی تقریباً خطی و متناظر با ترتیب رویدادها در داستان است و زمان پریشی های اندکی در آن مشاهده می شود. درحالی که در فیلم گذشته, پس نگری اهمیت ویژه ای دارد, اما تمام پس نگری ها از نوع نقلی هستند که بازهم در راستای خلق فضایی واقع گرا هستند. تداوم از نوع "صحنه" در هردوی این آثار زمانی به کاررفته است که قصد معرفی شخصیت ها یا توجه به جزئیات یک صحنه مدنظر بوده است. همین طور تداوم از نوع "حذف" نیز در هر دو فیلم به جهت ایجاد تعلیق و گره روایت به کاررفته است. بسامد نیز در هردوی این آثار غالباً مفرد است که بازهم در خدمت وفاداری به ژانر واقع گرا بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبا، محمد، و علی پناهلو، ماهرخ. (1396). تحلیل زمان روایی در دو فیلم درباره الی و گذشته از دیدگاه ژرار ژنت. روایت شناسی، 1(2 )، 27-50. SID. https://sid.ir/paper/267999/fa

    Vancouver: کپی

    شهبا محمد، علی پناهلو ماهرخ. تحلیل زمان روایی در دو فیلم درباره الی و گذشته از دیدگاه ژرار ژنت. روایت شناسی[Internet]. 1396؛1(2 ):27-50. Available from: https://sid.ir/paper/267999/fa

    IEEE: کپی

    محمد شهبا، و ماهرخ علی پناهلو، “تحلیل زمان روایی در دو فیلم درباره الی و گذشته از دیدگاه ژرار ژنت،” روایت شناسی، vol. 1، no. 2 ، pp. 27–50، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267999/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا