مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

462
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شگرد روایی «همانیِ تراجهانی» در داستان های کودک و نوجوان با رویکرد هستی شناختی

صفحات

 صفحه شروع 293 | صفحه پایان 325

چکیده

 ژرار ژنت با نگاهی زبان­ شناختی هرگونه ارتباط آشکار یا پنهان بین متون را «ترامتنیت» نامید. برایان مک­ هِیل با نگاهی فلسفی متن را به­ مثابه ی جهان نگریست و رابطه ی بین این جهان متن ها را «تراجهانی» خواند. مک­ هیل اصطلاح «همانیِ تراجهانی» را از اُمبرتو اکو وام گرفت و آن را در معنای «تناسخ سوژه­ ها از یک جهان متن به جهان متن دیگر» به کار بست. هدف او از این رهیافت تبیین «عامل هستی­ شناختی غالب» در متون پسامدرن بود. پژوهش حاضر در این پیش­ فرض با مک­ هیل هم­ قول است که: نه تنها در داستان­ های پسامدرن, بلکه در داستان­ های تخیلی کودک و علمی­ تخیلی نوجوان نیز عنصر غالب از مقوله ی هستی­ شناختی است, نه معرفت­ شناختی. از همین رو رویکرد «هستی­ شناختی» برای بررسی شگرد «همانیِ تراجهانی» اختیار شده است. «همانیِ تراجهانی» یکی از مهم ترین شیوه­ های فانتزی­ ساز در داستان­ های تخیلی کودک و علمی تخیلی نوجوان به شمار می­ آید. هدف تحقیق پیش رو این است که با روش تحلیلی توصیفی داستان­ های قائم بر این شگرد هستی­ شناختی را وفقِ روابط ساختاری بیناجهانی­ شان مطالعه و رده­ بندی کند. مسئله ی پژوهش چگونگی تأثیر جهان متن ها بر ایجاد شرایط همانیِ تراجهانی در داستان­ های کودک و نوجوان است. در گستره ی ادبیات داستانی, پژوهش حاضر برای نخستین بار به همانیِ تراجهانی و ارتباط جهان متن های زمینه­ ایِ آن می­ پردازد. پژوهش پیشِ­ رو از منظر کاربردی, می­ تواند برای آفرینش­ های ادبی فانتزی ایده بخش و برای کارگاه­ های «نویسندگی خلاق» کارآمد باشد. از آنجا که هر رده­ بندی ساختاریِ متون می­ تواند تمهیدی باشد برای مقایسه و نقد تطبیقی, لذا از منظر نظری نیز لزوم پژوهش انکارناپذیر می­ نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی زنجانبر، امیرحسین. (1398). شگرد روایی «همانیِ تراجهانی» در داستان های کودک و نوجوان با رویکرد هستی شناختی. روایت شناسی، 3(6 )، 293-325. SID. https://sid.ir/paper/268004/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی زنجانبر امیرحسین. شگرد روایی «همانیِ تراجهانی» در داستان های کودک و نوجوان با رویکرد هستی شناختی. روایت شناسی[Internet]. 1398؛3(6 ):293-325. Available from: https://sid.ir/paper/268004/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسین رحیمی زنجانبر، “شگرد روایی «همانیِ تراجهانی» در داستان های کودک و نوجوان با رویکرد هستی شناختی،” روایت شناسی، vol. 3، no. 6 ، pp. 293–325، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/268004/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button