Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,814
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,152
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش حیا بر کاهش اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 14

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش حیا بر کاهش اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان دبیرستان بود. در این پژوهش از طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. 20 دانش آموز دختر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش آموزش حیا در هشت جلسه با هدف آشنایی با مفهوم حیا, فلسفه و ضرورت حیا, آسیب شناسی حیا, انواع و جلوه های حیا, نقش حیا در سلامت جسمی روانی و خانواده, روش های حفظ و تقویت حیای فردی, روش های حفظ و تقویت حیا در خانواده, روش های حفظ و تقویت حیا در روابط اجتماعی و روش های حفظ و تقویت حیای رسانه ای انجام شد. آزمودنی ها به پرسش نامه ی اعتیاد به اینترنت, مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی, و اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آموزش حیا در کاهش اعتیاد به اینترنت در دختران نوجوان تأثیر داشت؛ اما اثربخشی آموزش حیا در کاهش رفتارهای پرخطر معنادار نبود. آموزش حیا به کاربران کمک می کند در مواجهه با مشکلاتی چون هرزه نگاری, خویشتن داری را افزایش دهند و بتوانند مدیریت خود را بر عهده بگیرند. با توجه به علت های مختلف رفتارهای پرخطر و تأثیر عامل های اجتماعی, فرهنگی, اقتصادی, و خانوادگی نمی توان انتظار تغییر را در این بازة زمانی کوتاه داشت. بر پایة یافته های این پژوهش, می توان مداخلة آموزشی تربیتیِ مبتنی بر حیا را رویکردی پیشگیرانه در جلوگیری از اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی مطرح کرد. اقدامات پیشگیرانه در سنین پایین تر و اجرای برنامه های آموزشی به نوجوانان و والدین آن ها جهت کاهش رفتارهای پرخطر ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جهانشاهی، محدثه، و احمدی، خدابخش. (1397). بررسی اثربخشی آموزش حیا بر کاهش اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان. روان شناسی فرهنگی، 2(1 )، 1-14. SID. https://sid.ir/paper/268833/fa

    Vancouver: کپی

    جهانشاهی محدثه، احمدی خدابخش. بررسی اثربخشی آموزش حیا بر کاهش اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان. روان شناسی فرهنگی[Internet]. 1397؛2(1 ):1-14. Available from: https://sid.ir/paper/268833/fa

    IEEE: کپی

    محدثه جهانشاهی، و خدابخش احمدی، “بررسی اثربخشی آموزش حیا بر کاهش اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر در دختران نوجوان،” روان شناسی فرهنگی، vol. 2، no. 1 ، pp. 1–14، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/268833/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا